Na hlavný obsah

Tatranskými železnicami už brázdia dva nové stroje. Prečítajte si, aké mená im ľudia vybrali

Celkovo ich zmodernizujú 15.

Tatranskými železnicami už brázdia dva nové stroje. Prečítajte si, aké mená im ľudia vybrali
Jedna z nových tatranských električiek. Foto: TASR/František Iván

Turizmu vo Vysokých Tatrách pomôže aj 15 zmodernizovaných električiek. Prvé dve z nich, ktoré nasadia do prevádzky už tento víkend, predstavila v piatok (14. 7.) Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) na stanici Poprad-Tatry. Ďalšie budú na trate Tatranských elektrických železníc (TEŽ) postupne pribúdať do konca tohto roka.

Ako ZSSK ďalej informovala, prvé dve modernizované električky radu 425.95 nesú názvy „Kriváň“ a „Končistá“. Premávať budú na trati Poprad-Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.

„Som rád, že sa nám podarilo tieto 23 rokov staré električky kvalitne zmodernizovať. Vysoké Tatry sú jedným z najnavštevovanejších slovenských miest, preto spolu s dodávateľom ŽOS Vrútky usilovne pracujeme na čo najrýchlejšej obnove a sprevádzkovaní všetkých električiek,“ povedal riaditeľ úseku prevádzky ZSSK Ján Lukáč.

Modernizácia tatranských elektrických vozidiel vyrobených od roku 2000 zvyšuje podľa dopravcu bezpečnosť a pohodlie pri cestovaní. Mení sa v nich pôvodný riadiaci systém a celá trakčná časť vozidiel. V každom vozni budú cestujúci cestovať pohodlnejšie vďaka klimatizácii, novým sedadlám, wi-fi pripojeniu či USB a elektrickým zásuvkám.

Do električiek zabudovali aj nový informačný systém s LCD displejmi a počítaním cestujúcich, nové označovače cestovných lístkov. Modernizáciou prešli aj obloženia stien a batožinové police.

„Z technického pohľadu ide o rozsiahly projekt modernizácie nielen interiéru vozidiel, ale aj trakcie a regulácie výkonu s doplnením funkcionalít, ktoré pred modernizáciou vozidlá nemali,“ uviedol generálny riaditeľ ŽOS Vrútky Michal Vereš.

Názvy vybrali ľudia

Polep modernizovaných električiek prezentuje názvy tatranských štítov. Rovnako, ako je to pri hybridných jednotkách, tzv. elektrozubačkách, ktoré jazdia v Tatrách od roku 2021. ZSSK informovala, že pri výbere názvov pre zmodernizované jednotky pokračuje v nastavení konceptu súťaže na sociálnej sieti formou hlasovania v celkovo troch kolách.

Modernizácia 15 trojčlánkových ucelených elektrických jednotiek úzkeho rozchodu je eurofondovým projektom s celkovým objemom 30,495 milióna eur. Spolufinancovanie ZSSK je zhruba 362-tisíc eur.

Dopravca zároveň pripomenul cestujúcim, ktorých cieľom je Tatranská Lomnica, aby z kapacitných dôvodov – dočasne zníženého počtu prevádzkyschopných jednotiek – prednostne využívali priame spojenia z Popradu cez Studený Potok.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny