Na hlavný obsah

Cyklonadšenci odjazdili stovky kilometrov, aby preverili dodržiavanie nového zákona v praxi

Vodičov podľa nich najviac rozčuľuje, keď idú cyklisti vedľa seba.

Cyklonadšenci odjazdili stovky kilometrov, aby preverili dodržiavanie nového zákona v praxi
Cyklopelotón vyrazil naprieč Slovenskom z najvýchodnejšej obce - Novej Sedlice. Foto: RTVS

Štyri dni na cestách a odjazdené stovky kilometrov. Cyklonadšenci sa rozhodli preveriť platnosť nového zákona v reálnych podmienkach. Zisťovali, či vodiči dodržiavajú odstup pri predbiehaní jeden a pol metra a či vedia, že keď je minimálne šesťčlenná skupina, môžu ísť vedľa seba dvojica cyklistov.

Cyklopelotón vyrazil naprieč Slovenskom z najvýchodnejšej obce u nás – Novej Sedlice. Cieľom sú Otrokovice. Trasa má štyri etapy. Účastníci zistili, že vodiči reagujú pri predbiehaní rôzne, niekde ohľaduplnosť strieda trúbenie či striekanie vody z ostrekovačov na cyklistov.

„Určite majú stále nervy, tá osveta, keďže zákon trvá len rok, je to veľmi málo. Tu sa nebavíme, že zmena zákona zmení správanie vodičov. Vo vyspelých krajinách to trvalo desaťročia. Dúfame, že náš projekt v tom pomôže,“ uviedol predseda združenia OSA Športová akadémia Adrian Gazdík.

Približne 600-kilometrová trasa ukázala, že vodičov rozčuľuje, aj keď vidia dvoch cyklistov vedľa seba. Aj tu platí zmena v zákone. Je to povolené v danom prípade. „Keď ich ide šesť a viac, tak už sa chápu ako pelotón, ktorý môže jazdiť v dvojrade, nie ako husičky za sebou. Toto je špecifikum, o ktorom nie všetci vodiči vedia. Mission ride má o tom vzdelávať,“ vysvetlil starosta obce Košeca Radomír Brtáň.

Téme sa venovali redaktori RTVS Dominika Kusá a Peter Mútňan:

V prospech hovoria aj policajné štatistiky

V prospech zmien v legislatíve hovoria aj najnovšie policajné štatistiky. „Za prvých sedem mesiacov sa nám počet dopravných nehôd s účasťou cyklistu znížil o 50,“ priblížil riaditeľ Odboru dopravnej polície Prezídia PZ Tomáš Vrábel.

„Cyklista takisto patrí na cestu, ako aj auto. Stále sa stretávame s tým, že cyklisti tam zavadzajú, ohrozujú premávku. Majú rovnaké právo užívať komunikáciu, ako šoféri,“ zástupkyňa Občianskej cykloiniciatívy Banská Bystrica Andrea Štulajterová.

Úspešný cyklista a držiteľ viacerých cenných kovov Milan Dvorščík nám prezradil, prečo niekedy jazdia cyklisti bližšie k stredovej čiare. Okrem štrku a výmoľov za to môže aj vietor. „Keď fúka z ľavej strany, tak ten cyklista sa tlačí k stredovej čiare. Čím ich je viacej, štyria či piati, oni idú v línii 45 stupňov, aby mali závetrie čo najvýhodnejšie, aby mohli ísť rýchlejšie ako skupina,“ vysvetlil.

Bývalý reprezentant si osvojil nasledujúce krédo. „Musíme sa rešpektovať. Viem, že to stojí čas, doba je uponáhľaná, ale ako sa hovorí – radšej stratiť jednu minútu ako život,“ dodal úspešný reprezentant v cyklistike.

Cyklonadšenci už pomaly plánujú aj budúcoročné podujatie. Budú kratšie etapy, no bude ich viac. Zapojiť sa môže ktokoľvek.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko