Od 1. októbra bude na celom Slovensku zakázané parkovať na chodníkoch. Výnimka bude platiť iba na označených parkovacích plochách. Za porušenie tohto zákazu bude vodičom hroziť pokuta od 50 do 100 eur. RTVS preto zisťovala, ako sa na zmenu pripravujú samosprávy po celom Slovensku.
Pôvodne mal zákaz parkovania na chodníkoch platiť už od februára tohto roku. Samosprávy sa však proti nemu ohradili a vyžiadali si čas na prípravu. Niektorým dodnes chýba za tieto parkovacie miesta náhrada. Bratislava zatiaľ nevie, o koľko miest zrušením parkovania na chodníkoch príde.
„S takýmito číslami nepracujeme, ani sa to nedá vyčísliť. Dôvod je to, že častokrát autá parkujú aj tam, kde to ani teraz nie je dovolené,“ skonštatovala viceprimátorka Bratislavy Tatiana Kratochvíľová. Mesto môže vyznačiť na chodníkoch miesta na parkovanie tam, kde ostane pre chodcov aspoň 1,5 metra.
„Vyhodnotili sme možnosť zachovať parkovanie na chodníkoch, to znamená, že sú tam dostatočné šírkové pomery s ohľadom na bezpečnosť a kvalitu pohybu chodcov. Pripravujú sa projektové dokumentácie na základe ktorých sa bude robiť úprava dopravného značenia,“ pokračovala Kratochvílová.
Ako sa samosprávy pripravujú na zrušenie parkovania na chodníkoch v regiónoch zisťovali redaktorky RTVS Natália Krížová, Karolína Piliarová, Martina Beshirová a redaktor RTVS Ondrej Behún:
Petržalka, v ktorej býva podľa odhadov až 150-tisíc ľudí, už na označovaní parkovacích miest pracuje.
„Máme tú výhodu, že na parkovacej politike pracujeme už od roku 2019, kedy sme zaviedli náš Petržalský parkovací systém. Odvtedy sa nám podarilo označiť už viac ako 20-tisíc parkovacích miest. Samozrejme, sú to iba komunikácie v našej správe Podľa posledných sčítaní v Petržalke parkuje viac ako 29 700 vozidiel, takže nejaké problémy to určite prinesie,“ vysvetlila hovorkyňa Petržalky Mária Halašková.
Banská Bystrica takmer bez miest na chodníkoch
Viac áut v meste eviduje aj Banská Bystrica. Za posledných desať rokov ich počet stúpol takmer dvojnásobne. Nedostatok parkovísk či absencia parkovacích domov v meste spôsobujú, že do veľkej miery využívajú obyvatelia parkovanie práve na chodníkoch.
„Najmä v Sásovej je najväčší problém s parkovaním. Čiže každé ubudnutie parkovacích miest alebo možností zaparkovať spôsobí obyvateľom problém,“ uviedol prvý viceprimátor Banskej Bystrice Jakub Gajdošík.
Od októbra bude podľa samosprávy parkovanie na chodníkoch v Banskej Bystrici na niektorých miestach možné. Ich počet je však zanedbateľný. „Tam, kde to zákon umožňuje, mesto umožní parkovanie na chodníkoch, ale naozaj by sme to zrátali na prstoch dvoch rúk,“ dodal Gajdošík.
Rožňava vidí riešenie v zmene parkovacej politiky
Aj v Rožňave je nedostatok parkovacích miest a veľa áut parkuje na chodníkoch. Čiastočne by to mohlo zmeniť zavedenie parkovacej politiky, ktorú mesto pripravuje. Úplne však autá z chodníkov neodstránia. Samospráva si už vyhliadla miesta, kde by osadila dopravné značenie, a tak by autá mohli stáť aj na chodníku.
„Problém je v tom, že to prináša nemalé finančné náklady pre samosprávy. Neviem si dosť živo predstaviť, čo to prinesie v praxi, pretože mestá samosprávy na to nemajú jednoducho kapacity, aby vymáhali tieto prípadné pokuty,“ povedal zástupca primátora mesta Rožňava Michal Drengubiak.
Obyvatelia sú skeptickí. Najmä večer na sídliskách je už teraz problém s parkovaním. Aj samospráva v Rožňave upozorňuje na to, že nemá financie ani priestor na vybudovanie nových parkovacích miest.
„Jednoducho sídliska, ulice neboli stavané, aby tam bolo možné ešte vybudovať ďalšie parkoviská. Tam sme narážali na to, že by sme si úplne odstránili zeleň z týchto sídlisk, čo tiež nie je riešenie,“ skonštatoval Drengubiak.
Košické mestské časti kritizujú mesto za nedostatočnú prípravu
Zmeny v parkovaní spôsobia v Košiciach podľa starostov mestských častí nemalé problémy. Na niektorých uliciach prídu vodiči o niekoľko desiatok parkovacích miest. „Celá ulica sa nám ťahá až úplne na koniec, je to rádovo možno okolo 50 parkovacích miest,“ opísal starosta mestskej časti Košice-Dargovských hrdinov Dominik Babušík.
Komplikovanú situáciu očakávajú aj na sídlisku Ťahanovce. Starostovia najmä veľkých mestských častí kritizujú mesto, že sa na zmeny nepripravilo.
„Na viacerých miestach sa nám podarilo vytvoriť nové parkovacie miesta. Ale v každom prípade musím potvrdiť, že sme niekoľkokrát vyzývali mestské časti, aby pripravili projekty na to, aby sme mohli vytvoriť nové parkovacie miesta,“ uviedol hovorca mesta Košice Dušan Tokarčík.
„Vôbec nič, absolútne nič neurobili. Na referát dopravy išli naše projekty, išli naše zámery, chodil som tam. To bude jedna katastrofa, sodoma-gomora, ja sa obávam toho,“ skonštatoval starosta Ťahanoviec Miloš Ihnát.