Na hlavný obsah

SkyToll tvrdí, že nebránil ukončeniu zmluvy so štátom ani súťažiam na výber nových dodávateľov

Služby, ktoré dodáva štátu, nepovažuje za predražené.

SkyToll tvrdí, že nebránil ukončeniu zmluvy so štátom ani súťažiam na výber nových dodávateľov
Ilustračná snímka kolóny kamiónov. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Spoločnosť SkyToll neblokovala rokovania, ktoré mohli znamenať ukončenie zmluvy na výber mýta na konci roka 2020. Nebránila ani súťažiam na výber nových dodávateľov. V stredu (16. 8.) to v reakcii na vyjadrenia viacerých politikov uviedla SkyToll. Dodala, že služby, ktoré dodáva štátu, nepovažuje za predražené.

„Spoločnosť SkyToll prevádzkuje systém elektronického mýta na Slovensku na základe platnej zmluvy. V minulosti ju opakovane preverovali najrôznejšie orgány štátnej správy. SkyToll sa zaviazal platnou zmluvou a nemá inú možnosť, než v súlade s pokynmi Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pokračovať vo výbere mýta. A to aj napriek kritike zo strany politických strán,“ upozornila firma.

SkyToll dodala, že ak by sa na Slovensku prestalo vyberať mýto, prišiel by štát o výnosy v rozsahu 250 miliónov eur za rok. Stal by sa tak cez noc krajinou zadarmo pre nákladnú automobilovú dopravu.

Zmluvu, ktorú podpísala NDS za vlády premiéra Roberta Fica (Smer-SD) v roku 2008, od začiatku kritizovali za vysokú odplatu dodávateľovi. Tá dosahovala aj polovicu z celkového výberu mýta.

Svoje služby nepovažuje za predražené

Firma však odmietla označenie služieb výberu mýta za predražené. Tvrdí, že vždy rokovala s NDS o všetkých návrhoch, ktoré môžu v súlade s ustanoveniami uzavretej zmluvy prispieť k vyššej efektivite výberu mýta na Slovensku. Náklady na prevádzku systému podľa SkyToll zodpovedajú rozsahu služieb, ktoré Slovensko objednáva a ktorý sa nedá porovnávať s okolitými krajinami.

Napríklad v Česku, kde sa SkyToll podieľa na výbere mýta od decembra 2019, si štát objednal menší rozsah služieb. „Kľúčové však je, že je Česká republika schopná na svojej diaľničnej a cestnej sieti vyberať takmer trojnásobne viac poplatkov než Slovenská republika,“ pripomenula firma. Pri zohľadnení porovnateľných položiek sú podľa SkyToll v oboch krajinách čisté náklady na prevádzku mýtnych systémov veľmi podobné.

„Pokiaľ by Slovensko vybralo mýtnym systémom toľko, koľko vyberie Česká republika, nákladovosť by sa pri inak nezmenených parametroch pohybovala okolo desiatich percent,“ dodala spoločnosť.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika