Nadácia Zastavme korupciu a Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) kritizujú premiéra Ľudovíta Ódora. Dôvodom je prístup ku predĺženej zmluve medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a SkyToll.
Tvrdia, že jeho vláda nezasiahla, pričom mala šancu vyrovnať sa s touto podľa nich predraženou zmluvou. Úrad vlády reagoval, že pracuje na tom, aby sa náklady na výber mýta znížili. A to z doterajších 38 percent na menej ako 15 percent už od budúceho roka.
„Žiaľ, predbežné reakcie tejto vlády sú veľmi vlažné. Toto bola možno jedna z posledných možností, ako by mohla práve úradnícka vláda, ktorá nemá žiadne politické zafarbenie, nezávisle a odborne zasiahnuť do drahej zmluvy s mýtom. Máme ju tu od roku 2009, na diaľniciach od roku 2010. Minulý rok sa mala skončiť. No NDS ju predĺžila pre tento a už aj pre budúci rok,“ uviedla Xénia Makarová z Nadácie Zastavme korupciu.
NDS kritizovala výpočty nadácie
NDS koncom júla výpočty nadácie kritizovala a uviedla, že dochádza k nezmyselnému porovnávaniu, pretože prepočítavať konverzným kurzom podľa nich nemá zmysel.
„Chceme upozorniť, že nie je nezmyslom, ale zákonnou povinnosťou staré zmluvy v korunách prepočítavať po prechode na euro konverzným kurzom. Čiže ak NDS tvrdí, že je to nezmysel, tak navádzajú na konanie mimo zákona,“ dodala Makarová.
„Nikto z tohto štátu tak nebojuje za spravodlivé mýto ako Únia autodopravcov Slovenska. Trinásť rokov tvrdého vyjednávania a troch štrajkov pre dopravcov absolútne nič neprinieslo. Je to hanba všetkých vlád, ktoré boli vo vláde počas podpisov zmlúv a dodatkov pre SkyToll,“ konštatoval predseda UNAS Stanislav Skala.
Náklady by sa mali znížiť
Na kritiku nadácie a únie dopravcov reagoval aj hovorca predsedu vlády Peter Majer. „Naše rokovania s NDS či ministerstvom dopravy smerujú k tomu, aby sa náklady na elektronický výber mýta znížili z doterajších 38 percent na menej ako 15 percent. A to už od budúceho roka. K tomu sme sa zaviazali aj v programovom vyhlásení vlády,“ priblížil.
Podľa Nadácie Zastavme korupciu NDS nemusela postupovať opciou a predlžovaním zmluvy, ale mohla ostať nečinná a SkyToll by bol podľa zmluvných podmienok povinný v nezmenenej kvalite služby poskytovať za posledných podmienok, respektíve lacnejšie.
„Určite budeme dávať podnety aj na Úrad pre verejné obstarávanie a na Najvyšší kontrolný úrad, či sa dodržala hospodárnosť a efektívne nakladanie s verejným majetkom,“ uzavrela Makarová.
Téme sa v reportáži venoval redaktor RTVS Ivan Tománek: