Výsledky volieb sa okrem politikov pokúšajú ovplyvňovať aj rôzne záujmové skupiny. Tie platenou reklamou útočia najmä na doterajšiu vládnu zostavu.
Na sociálnej sieti o tom informovala nezisková organizácia Transparency International Slovensko (TIS). Píše, že niektoré antikampane sa dostali za hranu zákona. Organizácia sa obráti s podnetom na volebnú komisiu a okresný úrad.
„Vďaka zmene volebného zákona (vypusteniu inštitútu tretej strany) chýba takýmto občianskym aktivitám potrebná transparentnosť, nie je jasná ich veľkosť, ani kto ich platí,“ vysvetľuje TIS s tým, že najväčšou antikampaňou je Voľte s rozumom, ktorá nepriamo kritizuje doterajšiu vládu a volá po návrate skúsených politikov.
Billboardy za desiatky tisíc eur
Ako organizácia spresnila, za antikampaňou stojí občianska komisia na čele s exministrom nominovaným stranou Smer Jurajom Draxlerom. Trasparency odhaduje, že billboardy tejto kampane stáli tisíce až desiatky tisíc eur.
„Antikampaň podľa nás až doteraz balansovala na hrane zákona, ktorý tretím stranám zakazuje platené aktivity na podporu alebo v neprospech kandidujúcich strán. V najnovšom platenom videu na internete však Draxler pritvrdil. Jeho kritika už priamo mieri na hlavu bývalého premiéra Igora Matoviča, či šéfa SaS Richarda Sulíka,“ uvádza TIS.
Na Matoviča podľa TIS útočí aj ďalšia menšia kampaň s názvom Klamal som vás. Upozornili na ňu Aktuality.sk.
„Na prvý pohľad ide o iniciatívu nespokojných voličov, je však za ňou Rado Baťo, bývalý podpredseda Dobrej voľby, ktorá sa zlúčila so stranou Hlas,“ vysvetlila organizácia s tým, že sa Baťovi podarilo získať internetovú doménu matovic.sk.
„Na webe a sociálnej sieti každý deň pribudne infografika, profesionálne spracované video alebo iný obsah zameraný na sľuby, ktoré Matovičova vláda nezrealizovala. Do tvorby výstupov a ich šírenia Baťo investoval už niekoľko tisíc eur. Pre Aktuality sa vyjadril, že má ísť o jeho peniaze,“ informovala organizácia TIS, podľa ktorej je nutné preveriť aj facebooková kampaň s názvom Desolat, v rámci ktorej sa neznámi tvorcovia zaregistrovali ako mediálno-spravodajská spoločnosť.
Matoviča označili za „odpad spoločnosti“
„Ich cieľom má byť tvorba čierneho politického humoru, v skutočnosti však nejde o politickú satiru. V platenom statuse napríklad, Matoviča označili za „úplný odpad spoločnosti“. Vysmievali sa aj z predsedu Progresívneho Slovenska, ktorý je podľa nich „komediant“,“ spresňuje TIS. Na záver podotkla, že za hranu zákona sa dostáva aj platená kampaň týždenníka týždeň s názvom Ak neprídeš voliť.
„Voličov tzv. demokratických strán sa až doteraz snažila mobilizovať heslami, ktoré sa len nepriamo vymedzovali voči opozícii. V najnovšom slogane však kampaň už pracuje aj s menom podpredsedu strany Smer (Naštveš Blahu, ak prídeš voliť),“ uzavrela organizácia.