Modernizácia železničného spojenia Nitry s Bratislavou je opäť na stole. Štát sa vrátil k myšlienke vybudovania novej trate z Nitry do Trnovca nad Váhom s napojením na úsek Nové Zámky – Bratislava. Cesta vlakom z Nitry do hlavného mesta by tak trvala menej ako hodinu.
Vlakom z Nitry do Bratislavy oslovení vysokoškoláci necestujú. Hoci majú bezplatný lístok, dávajú prednosť autobusu.
Zrýchleným vlakom by z Nitry do hlavného mesta prišli s prestupom zhruba za hodinu a pol. Autobusom možno o pätnásť minút skôr. Cesta vlakom by podľa odborníkov bola najrýchlejšia južnou trasou, ktorá ráta s novou 27-kilometrovou železnicou z Nitry do Trnovca nad Váhom. Útvar hodnoty za peniaze vlani stavbu tohto úseku neodporučil, teraz svoje stanovisko zmenil. Vyšla by takmer na pol miliardy eur. Železnice už pripravujú podklady.
„Spracovanie štúdie plánujú ŽSR v horizonte rokov 2024 až 2025. Následne bude rozhodnuté o ďalšom postupe,“ uviedla hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová.
Téme sa venoval redaktor RTVS Miroslav Lyko:
Podmienka štátu
Podmienkou štátu je predchádzajúca obnova trate Nové Zámky – Bratislava. Útvar hodnoty za peniaze zatiaľ odporúča modernizáciu existujúcej neelektrifikovanej jednokoľajovej trasy Nitra – Leopoldov, na ktorej je maximálna rýchlosť 100 kilometrov za hodinu. Problémom je však množstvo spomaľujúcich oblúkov.
„Väčšiu rýchlosť skutočne dokážeme dosiahnuť iba tým, že zväčšíme polomery oblúkov. Európsky štandard je rýchlosť 160 kilometrov za hodinu,“ priblížil Libor Ižvolt z Katedry železničného staviteľstva Žilinskej univerzity.
„Vnímame rozhodnutie Útvaru hodnoty za peniaze aj ministerstva dopravy pozitívne. Pre nás je podstatné, aby sa obyvateľ dostal rýchlo do hlavného mesta,“ povedal hovorca mesta Nitra Tomáš Holúbek.
ŽSR chce na konci tohto roka obnoviť priamy vlakový spoj z Nitry do Bratislavy. Jazdiť by mal každé dve hodiny. Podmienkou je, aby si ho ministerstvo dopravy u nej objednalo.