Na hlavný obsah

EÚ hrozí Slovensku pokutami pre segregáciu rómskych školákov: Niekde sú rómske triedy bežné, doplácajú na to deti

Segregáciu náš školský zákon zakazuje, no nevieme ju vymáhať.

EÚ hrozí Slovensku pokutami pre segregáciu rómskych školákov: Niekde sú rómske triedy bežné, doplácajú na to deti
Ilustračná snímka Foto: TASR/AP

Podľa Európskeho parlamentu tisícky rómskych školákov u nás nedostáva také kvalitné vzdelanie, ako ostatní žiaci. Segregáciu, teda rozdiely medzi školákmi, robia viaceré členské štáty Európskej únie. Slovensku za to Európska komisia pohrozila aj pokutami. Keďže zlepšenie neprichádza, alebo len veľmi pomaly, európsky parlament chce zájsť ešte ďalej.

V niektorých lokalitách je bežné, že sa rómske deti učia v iných triedach ako ostatní žiaci. Školy tvrdia, že nemajú dosť pomocného personálu, ktorý by im pomáhal. Svoje však zohrávajú aj predsudky rodičov. To, že sa robia medzi deťmi rozdiely, potvrdili aj súdy.

Problému segregácie na slovenských školách sa venovala redaktorka RTVS Emília Tóth Lengyelová:

„Rómski žiaci sa v 65 % percentách ocitnú čisto v etnických a sociálne homogénnych triedach a školách, viac ako 170 vylúčených lokalít má omnoho bližšie špeciálnu školu ako základnú školu,“ priblížil pedagóg, zakladateľ O.Z. EduRoma Vlado Rafael.

Európska únia vyčlenila milióny eur na to, aby sa začleňovanie detí v školách zlepšilo. Aj napriek rôznym projektom sa to deje pomaly a rómske deti prichádzajú o šancu uplatniť sa na trhu práce.

Hrozí obrovská pokuta

Poslanec Európskeho parlamentu Peter Pollák hovorí, že ak naďalej budú členské štáty diskriminovať rómske deti vo vzdelávacom systéme, tak pôjde o porušovanie zásad právneho štátu. „Ak Slovensko neprijme legislatívu v tejto oblasti, tak hrozí naozaj obrovská pokuta,“ povedal Pollák.

Segregáciu náš školský zákon pozná a zakazuje, no nevieme ju vymáhať. Podľa Rafaela máme veľmi slabé postavenie školských inšpektorov, ktorí na problém môžu upozorňovať, ale ťažko korekciu vymôžu z praxe.

Odborníci, ktorí pracujú s rómskymi školákmi, žiadajú legislatívne zmeny. Učitelia potrebujú usmernenia, aby vedeli, ako s deťmi pracovať. Ministerstvo školstva by sa preto malo lepšie pozrieť na to, kde vznikajú nové školy. „Aby školy nevyrastali v getách, osadách v blízkosti vylúčených komunít, lebo potom je veľmi ťažko školy zmiešať a učiť tam deti,“ vysvetlil Rafael.

Do budúcna chce rezort školstva zaviesť pozíciu koordinátora, ktorý by riešil prípady diskriminácie v konkrétnej lokalite. Takisto plánuje odstrániť dvojzmennú prevádzku škôl, keďže na zmeny sa učia prevažne rómske deti.

„V rámci plánu obnovy bežia procesy na jej odstránenie, dobudovanie kapacít, dobudovanie pedagogických zborov,“ vyjadril sa k segregácii rómskych detí Štátny tajomník pre národnostné školstvo a inklúziu MŠ SR Slavomír Partila. Lepšiemu začleňovaniu detí by malo pomôcť aj to, že miesto v materskej škole budú mať garantované všetky trojročné deti. Platiť to začne o dva roky.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko