Na hlavný obsah

Mimovládnu organizáciu znepokojuje návrat exšéfa NDS do rezortu dopravy

Bol totiž pri podpise nevýhodnej zmluvy na mýtny systém.

Mimovládnu organizáciu znepokojuje návrat exšéfa NDS do rezortu dopravy
Na snímke Igor Choma skladá poslanecký sľub. Foto: TASR/Jakub Kotian

Noví ministri sa postupne zoznamujú so svojimi rezortmi. Prvá úloha šéfa dopravy Jozefa Ráža je podľa odborníkov pripraviť rozpočet na budúci rok, v ktorom bude zabezpečené financovanie pre cestný aj železničný sektor.

Mimovládna organizácia upozorňuje, že veľkou výzvou bude tiež nový mýtny systém. Znepokojuje ju aj fakt, že sa na rezort vracia človek, ktorý bol pri podpise nevýhodnej zmluvy so súčasným prevádzkovateľom.

Nový minister dopravy Jozef Ráž v minulosti pôsobil v predstavenstve Slovenskej pošty a zastával aj vysoké posty na iných ministerstvách. Po vražde Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej mal nahradiť v rezorte vnútra Roberta Kaliňáka. Vtedajší prezident Andrej Kiska ho však odmietol vymenovať.

Aké konkrétne plány má s ministerstvom, zatiaľ veľmi neprezentoval. Tvrdí, že sa s ním potrebuje najprv oboznámiť. „Ja sa musím najprv vnútorne vysporiadať s novým stavebným zákonom,“ povedal novovymenovaný minister dopravy.

Témou bude aj mýtny systém

Odborníci pripomínajú, že veľkou témou bude mýtny systém. Xéniu Makarovú z Nadácie Zastavme korupciu znepokojuje nominácia Igora Chomu na post štátneho tajomníka. V rokoch 2009 a 2010, keď štát podpísal nevýhodnú zmluvu so spoločnosťou Skytoll, totiž šéfoval Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Problémy preto podľa nej môžu pokračovať.

„Vyzerá, že sa bude opäť predlžovať viac, ako aj sľuboval expremiér Ľudovít Ódor a exminister Pavol Lančarič, pretože opäť nariadili NDS nanovo vyhodnotiť súťaž na nový mýtny systém, ktorý mal drahú zmluvu nahradiť,“ uviedla Makarová.

Samotný štátny tajomník Choma tvrdí, že ešte nevie, či pod jeho kompetencie bude spadať aj mýto. Prioritu vidí vo výstavbe ciest. Hlavnou úlohou ministerstva dopravy bude predovšetkým dobudovanie diaľnice D1 v čo najkratšom čase a rozbehnutie výstavby D3,“ vysvetlil Choma.

Dôležitá bude aj rekonštrukcia železníc

Podľa Ondreja Mateja z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo bude prvoradé nájsť dostatok financií nielen na výstavbu, ale aj rekonštrukciu ciest či železníc.

„Treba rozbehnúť mostný program. Každým rokom odďaľovania a spustenia masívnej opravy mostov sa nám viac mostov prepadá do šiestej a siedmej kategórie až havarijného stavu,“ priblížil Matej.

Druhou štátnou tajomníčkou sa stala Denisa Žiláková, ktorá už v minulosti pôsobila v rezorte dopravy či na ministerstve investícií a informatizácie, kde mala na starosti eurofondy.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál