Časť psychológov žiada stiahnuť zo škôl učebnice občianskej náuky. Ide o knihy, ktoré používajú šiestaci na základných školách. Odborníci tvrdia, že niektoré úlohy môžu deťom z neúplných rodín ublížiť. Žiadajú, aby sa učebnica prepracovala.
„Paťo je samotár, utiahnutý a nezapája sa do triednych aktivít. Opíšte, akým spôsobom funguje Paťova rodina. V kontexte celej učebnice nás to navádza k tomu, aby žiaci povedali, Paťo je z rozvedenej rodiny, teda podľa autorov z rozvrátenej rodiny. Avšak my veľmi dobre vieme, že Paťo môže byť introvert z dobrej funkčnej rodiny,“ vyjadrila sa psychologička o učebnici.
V učebnici je niekoľko príkladov, ktoré podľa psychológov vytvárajú dojem, že funkčná rodina je tá, kde rodičia žijú spolu.
„Tie príbehy, ktoré sú popisované v texte sú podľa nášho názoru manipulujúce a znevažujúce. Sú veľmi sugestívne a podporujú toxické stereotypy,“ vyhlásila psychologička ALMA CENTRUM Hana Bartová.
Niektorým žiakom to podľa odborníkov môže ubližovať. Mimo manželstva žije 40 percent detí. Psychológovia žiadajú učebnicu prepracovať. Spísali preto aj petíciu.
Učebniciam občianskej náuky sa venoval redaktorka RTVS Emília Tóth Lengyelová:
„Máme za to, že takéto texty tu nemajú čo robiť,“ dodala Hana Bartová. Ministerstvo školstva sa už učebnicou začalo zaoberať. „Ministerstvo zabezpečí prostredníctvom Národného inštitútu vzdelávania a mládeže odborné posúdenie predmetnej učebnice,“ zaznelo v stanovisku ministerstva školstva.
Predmet občianska náuka by mal vyzerať inak
Riaditeľka inštitútu pre aktívne občianstvo, ktorá pomáha školám, či rezortu, s tým, ako by mal predmet občianska náuka vyzerať tvrdí, že nový vzdelávací program, ktorý časť škôl už testuje, pristupuje k tejto téme inak.
„Aktuálne v kurikulárnej reforme už je tá formulácia citlivejšia, tam hovoríme o spoznávaní variability rodín a rôznych životných situáciách detí,“ povedala riaditeľka Inštitútu pre aktívne občianstvo Jana Fehérpataky Kuzmová.
Dôležitú úlohu okrem učebníc zohrávajú pedagógovia. Z praxe vieme, že kvôli ich nedostatku učia aj také predmety, na ktoré nemajú vzdelanie. „Určite by sme potrebovali pedagógov v týchto otázkach buď prevzdelať alebo dovzdelávať,“ uzavrela predsedníčka Asociácie školskej psychológie Lucia Košťálová.
Šiestaci môžu učebnice na hodinách naďalej používať, keďže majú platnú schvaľovaciu doložku ešte najbližšie tri roky.
Vypočujte si ako spornú učebnicu hodnotí psychologička Hana Bartová: