Na hlavný obsah

Majú mobily na školách svoje miesto? Psychológ hovorí o opatrnosti, komisár pre deti o úplnom zákaze

Mobilné telefóny niektoré školy využívajú v rámci vyučovacích procesov.

Majú mobily na školách svoje miesto? Psychológ hovorí o opatrnosti, komisár pre deti o úplnom zákaze
Ilustračná snímka - študentka používa mobilný telefón. Foto: RTVS

Diskutuje sa o regulácii telefónov u detí v školách. Komisár pre deti Jozef Mikloško volá po zmene. Príslušné úrady vyzýva, aby konali. Reaguje na správu UNESCO, ktorá hovorí, že používanie novodobých technológií by malo podliehať presne určeným pravidlám.

Mobilné telefóny niektoré školy využívajú v rámci vyučovacích procesov. Komisár pre deti však tvrdí, že sú pre deti skôr záťažou ako pomocou.

,,Dlhodobo sledujeme duševné zdravie detí, ktoré je na Slovensku komplikované a zhoršujúce sa, a súvisí s témou používania mobilných zariadení a sociálnych sietí. Ide jednak o znižovanie pozornosti, nástroj šikany, ale aj rôzne iné problémy. Deťom by sme mali pomôcť,“ upozorňuje Mikloško.

Mobilom na školách sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Andrea Škutová:

Používanie mobilných telefónov sa v súčasnosti reguluje v rámci školských poriadkov. Podľa prezidentky Združenia základných škôl Evy Horníkovej to zatiaľ stačí.

,,Určite to obmedzené pozeranie, vplyv modrého svetla a tak ďalej, všetko vieme, že má svoje výhody, aj nevýhody. Či už je to vplyv na zdravie, alebo aj vplyv neoverených informácií. To je úloha rodiny a školy, aby sme aj mobilné telefóny používali s mierou v prospech žiakov,“ uviedla Horníková.

Psychológ odporúča byť pri regulácií opatrný

Komisár pre deti naopak tvrdí, že regulácia telefónov prostredníctvom školského poriadku je nedostatočná. Navrhuje, aby vznikol záväzný predpis pre všetky školy.

,,Pri deťoch do 12 rokov by mala byť naozaj prísna regulácia a na druhom stupni by sa malo definovať, kedy sa používa, akým spôsobom sa využíva počas vyučovacieho procesu. Samozrejme, je tu otázka prestávok, kde sa mobily využívajú ako nastroj šikany,“ hovorí Mikloško.

Psychológ odporúča byť pri regulácii opatrný. ,,Pokiaľ im povieme, že nesmú, tak nedávame priestor tomu, aby sa nejakým spôsobom učili s digitálnymi technológiami pracovať. Keď potom prídu technológie do ich života, tak ich môžu prevalcovať,“ hovoril psychológ Michal Božík.

Regulácia telefónov na školách funguje dlhodobo vo Francúzsku. Pri vstupe do školy ich deti odovzdajú a počas školského vyučovania ich nepoužívajú. Podľa komisára pre deti je toto správna cesta aj pre Slovensko.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko