Na hlavný obsah

Na Kysuciach postavili cestu, ktorá je svojím zložením výnimočná. Miestni na ňu čakali rok

Pri výstavbe použili technológiu recyklácie za studena.

Na Kysuciach postavili cestu, ktorá je svojím zložením výnimočná. Miestni na ňu čakali rok
Recyklovaná cesta na Kysuciach. Foto: RTVS

Na Kysuciach dokončili prvú recyklovanú cestu. Na jej opravu využili viac ako polovicu pôvodných materiálov, pre nepriaznivé geologické podmienky trvala realizácia dlhší čas. Úsek je súčasťou prepojenia Oravy a Kysúc.

Približne rok trvala rekonštrukcia jeden a pol kilometra dlhého úseku cesty v Novej Bystrici, v okrese Čadca. Viac ako 60 percent pôvodných materiálov použili znova. „Bola tam použitá technológia recyklácie za studena, čiže pôvodná vozovka sa zrecyklovala, pridal sa tam cement a asfalt,“ ozrejmila riaditeľka dopravy žilinského kraja Gabriela Tisoňová.

O recyklovanej ceste zisťoval viac v relácii Správy RTVS redaktor Erik Vrábel:

„Je to lacnejšie a šetrnejšie voči životnému prostrediu,“ dodala. Cesta sa nachádza v chránenom území a v náročných geologických podmienkach.

Poradiť si museli so spodnou vodou a prameňmi. Súčasťou modernizácie bolo tiež vybudovanie pol kilometrového oporného múru. „Je to železobetónový oporný múr, robený formou mikropilot, takže je na to špeciálna pilotovacia súprava,“ uviedla Gabriela Tisoňová.

„Práve tá mikropilota, ktorá je oceľová tyč a následne vyinjektovaná cementovou zálievkou slúži na to, že celé to zaťaženie z oporného múra sa prenesie do tých hlbších únosnejších vrstiev,“ opísal riaditeľ oblasti Sever, Swietelsky-Slovakia, s. r. o. Juraj Serva.

Cesta prepojí regióny

Takáto technológia v prípade nárazu auta do zvodidiel zabezpečí, aby sa múr nepohol do rieky. „Investícia bola vo výške viac ako dve celé tri milióna eur. Spoluúčasť župy bola vo výške päť percent. Bolo to financované cez integrovaný regionálny operačný program, čiže eurofondy,“ povedala predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Erika Jurinová.

„Táto cesta už dnes plní funkciu pripojenia celého regiónu Oravy k Európe a je to vidieť v piatok a v nedeľu, keď je táto cesta najpreplnenejšia,“ vyjadril sa poslanec ŽSK Matej Fabšík.

Cesta bude pre obyvateľov Oravy ešte dôležitejšia po dokončení výstavby kysuckej diaľnice. „Raz D3 bude postavená, to vieme, že v Krásne bude velikánska križovatka a na túto križovatku sa bude pripájať tento región, aj región Hornej Oravy smerom na Západ,“ uviedol koordinátor pre mobilitu Ľubomír Janoška.

Vodiči už zrekonštruovanú cestu využívajú naplno a bez obmedzení. Podľa zhotoviteľa stavby bude motoristom slúžiť desiatky rokov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny