Európsky parlament (EP) schválil svoju pozíciu k návrhu emisnej normy EURO 7. Znamená to, že nové pravidlá na zníženie emisií v doprave pre osobné aj nákladné autá sú bližšie k realite. Podobne ako členské štáty aj europoslanci zaradili požiadavky automobilového priemyslu.
Emisnú normu EURO 7 predstavila Európska komisia vlani v novembri. Návrh vyvolal búrlivú debatu tak medzi členskými štátmi, ako aj medzi výrobcami automobilov. Podľa nich by jej zavedenie spôsobilo výrazné zdraženie áut, najmä kompaktnejších modelov.
„Výrobcovia, ktorým na jednej strane európske inštitúcie hovorili, že nemôžu vyvíjať spaľovacie motory, tak na druhej strane mali do nich čo najviac investovať,“ uviedol poslanec europarlamentu za EĽS Ivan Štefanec.
Emisnej norme EURO 7 sa v reportáži v relácii Správy RTVS venoval spravodajca Martin Hílek:
Viaceré členské štáty sa obávali, že automobilky presunú investície určené na výrobu elektromobilov do modernizácie spaľovacích motorov. Tie sa však už onedlho nebudú predávať. Europarlament považuje schválený kompromisný návrh za rovnováhu medzi environmentálnymi cieľmi a záujmami výrobcov.
„Tak v pozícii členských krajín, ako aj v pozícii parlamentu nakoniec prevážil postoj, že EURO 7 by sa mala týkať iba tých technológii, ktoré budeme využívať naozaj aj po roku 2035, čo je v podstate také premostenie aj na elektromobilitu,“ povedal poslanec EP za Obnovme Európe Michal Wiezik.
Enviroorganizácie normu kritizujú
Environmentálne organizácie však upozorňujú, že norma EURO 7 nebude mať žiadny vplyv na znižovanie emisii výfukových plynov a neprispeje k zníženiu úmrtí, ktoré spôsobené znečisteným ovzdušia. Podľa europarlamentu sa treba pozerať ďalej, pretože norma zavádza nové nároky na elektromobily, ktoré doteraz neexistovali.
„Elektromobily síce sú bezemisné, ale na druhej strane spôsobujú tiež znečisťovanie životného prostredia, a to cez brzdy a cez pneumatiky. A tu sa zavádzajú povinnosti kontroly emisii prachových častíc a ich znižovanie následné,“ dodal europoslanec Róbert Hajšel.
Návrh normy EURO 7 zavádza zároveň aj opatrenia na zvýšenie životnosti batérii. Na konečnej verzii normy sa musia dohodnúť zástupcovia Europarlamentu, Komisie a členských štátov.