Na hlavný obsah

Norma Euro 7 zrejme nebude taká tvrdá, ako sa očakávalo. Ekoaktivisti obviňujú Brusel, že sa podvolil tlaku

Zmiernenie normy musí ešte schváliť Európsky parlament.

Norma Euro 7 zrejme nebude taká tvrdá, ako sa očakávalo. Ekoaktivisti obviňujú Brusel, že sa podvolil tlaku
Na ilustračnej snímke autá. Foto: TASR

Nová emisná norma známa ako Euro 7 zrejme nezasiahne automobilový priemysel tak tvrdo, ako sa pôvodne plánovalo. Proti sa postavilo osem krajín vrátane Slovenska. Automobilky zmiernenie pravidiel vítajú. Environmentálni aktivisti naopak obviňujú Brusel, že sa podvolil tlaku.

Nové emisné limity pre automobily by nemali byť také prísne, ako pôvodne zamýšľala Európska únia (EÚ). Európska komisia (EK) ustúpila výhradám ôsmich krajín vrátane Slovenska. Automobilky budú mať zároveň dlhší čas na prípravu zmien.

„Dosiahli sme posun. Termín na začiatok uplatňovania nariadenia sa natiahol pre ľahké úžitkové vozidlá na 42 mesiacov. Pre ťažké úžitkové vozidlá až na 60 mesiacov,“ uviedol štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Peter Švec.

Téme sa venoval redaktor RTVS Ivan Tománek:

Súčasné spaľovacie motory by mali skončiť v roku 2035. Automobilky tak výrazne investujú do elektromobility. Ak by museli míňať ďalšie peniaze na splnenie emisných pravidiel, hrozilo by podľa povereného ministra dopravy zdražovanie áut.

„Zároveň je pravdepodobnosť, že by si zákazníci kupovali menej a chodili by na tých starých autách dlhšie. Hrozilo v podstate to, že by sa dosiahol úplne opačný efekt,“ poveda poverený minister dopravy Pavol Lančarič.

Čo na jednej strane potešilo automobilový priemysel, na druhej strane vyvolalo kritiku environmentálnych aktivistov.

Facka do tváre, hovoria aktivisti

„Najnovšie znenie normy Euro 7 pre autá, dodávky a nákladné autá je pre európskych občanov fackou do tváre. Úplne podkopáva snahy o zníženie toxického znečistenia vzduchu výfukovými plynmi,“ kritizovala manažérka neziskovej organizácie Transport & Environment Anna Krajinska.

Zväz automobilového priemyslu však upozorňuje, že emisie znížia nie len čísla na papieri, ale aj lepšia organizácia dopravy v mestách.

„Autá produkujú v reálnej premávke násobky emisií, hovoríme o desiatkach percent, stačí na to zlá regulácia a neschopnosť zabezpečiť plynulosť cestnej premávky. Máme tam ďaleko väčšie rezervy,“ podotkol viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak.

Miernejšiu podobu takzvanej normy Euro 7 musí ešte schváliť Európsky parlament. Diskutovať o nej by mal v novembri.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika