Ak nezaplatíte faktúry za energie, nemalo by to automaticky viest k ich vypnutiu. Vyzýva na to Úrad pre reguláciu sieťových odvetví.
Stav núdze by podľa neho nemal tlačiť sociálne najslabších ľudí do energetickej chudoby. Podľa úradu by mali dodávatelia energií poskytovať zákazníkom riešenia šité na mieru na základe ich individuálnych potrieb. Vydal aj odporúčania, ako pristupovať k odberateľom, ktorí sa ocitnú v núdzi.
O tejto téme sa rozprávala moderátorka RTVS Simona Simanová s predsedníčkou Združenia dodávateľov energií Janou Ambrošovou.
„Úrad len tlmočí stanovisko a dohodu veľkých európskych dodávateľov, regulátorov a distribútorov. Reflektuje to hlavne situáciu v krajinách, ktoré nemajú vypracovaný dobrý systém ochrany zraniteľných odberateľov,“ povedala Ambrošová.
Uviedla tiež, že v zahraničí je bežné, že zraniteľní odberatelia a domácnosti dostávajú od dodávateľov nabíjateľné karty alebo kredity, ktoré keď sa minú, tak sú automaticky od dodávok energií odpojení.
„Na Slovensku je situácia diametrálne odlišná. Po dohode so Slovenskými elektrárňami sa podarilo udržať ceny elektriny a plynu približne na úrovni, ktorá bola pred krízou z roku 2021,“ vysvetlila.
Naši odberatelia tak podľa predsedníčky združenia dodávateľov netrpia skokovým zvýšením cien energií.
Úrad odporučil dodávateľom, aby používali solidárne opatrenia. To môžu byť napríklad platobné kalendáre.
„Opatrenia sa používajú pre zraniteľných odberateľov úplne štandardne. Počas krízy v roku 2022 sa zmenil zákon, ktorý prikazuje dodávateľom predĺžiť lehotu na odpojenie do 30 pracovných dní od odoslania prvej upomienky,“ skonštatovala Ambrošová.