Len jeden z desiatich ľudí si nechá opraviť mobilný telefón, ostatní si radšej kúpia nový. Prispievajú k tomu aj výrobcovia, ktorí produkty často navrhujú tak, aby bola oprava príliš drahá alebo nemožná.
Týmto praktikám má zabrániť nový európsky systém. Podľa šéfredaktora časopisu TouchIT Ondreja Macka si však výrobcovia aj tak nájdu cestu, ako nás prinútiť kúpiť si nové zariadenie. „Prídu s nejakými funkciami, ktoré budeme chcieť. Alebo nás aspoň presvedčia o tom, že bez nich nemôžeme žiť,“ vysvetlil.
Európska únia chce zaviesť tzv. právo spotrebiteľov na opravu, ktoré im umožní jednoduchšie opraviť chybný tovar aj po uplynutí záruky.
„Právo na opravu je o tom, že výrobca by mal po dobu desiatich rokov garantovať dostupnosť náhradných dielov. Ak by však výrobok medzitým prestali vyrábať, tento zákon bude výrobcov nútiť držať k nim na sklade náhradné diely,“ vysvetlil Macko.
Najčastejšie sa kazí batéria
Ľudí od opravy svojho starého telefónu podľa Macka najviac odrádza cena opravy a spôsob, akým sa k nej dostanú.
„Prvé, čo sa vám môže na mobilnom telefóne pokaziť, je batéria. Musíte telefón zaniesť do servisu, kde ho otvoria, vymenia batériu, no stratíte všetky údaje. Navyše zaplatíte tak tretinu či dokonca polovicu z ceny nového telefónu,“ vysvetlil.
S opravou mobilu doma to podľa Macka môže byť komplikovanejšie. „Výrobcovia často dodávajú náhradné súčiastky len autorizovaným servisom. Spotrebitelia sa k nim dostanú len veľmi komplikovane,“ priblížil.