Investícia v podobe gigafabriky na batérie do elektromobilov, ktorá má vyrásť pri Šuranoch, vyvoláva aj obavy. Hoci ju región víta, v lokalite chýbajú rýchlostné cesty. O ich potrebe sa hovorí roky. Závod pritom zamestná 1 500 ľudí a tlak na infraštruktúru sa zvýši.
Nový závod má vyrásť na pozemkoch pri Šuranoch. Odtiaľ vedie štátna cesta do Komárna, kde je napríklad prístav, cez viaceré obce i mestá, ale aj do Nitry, kde je napojenie na rýchlostnú cestu. Prechádza stredom štyroch obcí a časťou krajského mesta.
„Je tam neúmerne upchatá celá mestská časť, takisto máme meškania spojov,“ uviedol hovorca Nitry Tomáš Holúbek.
„Pred necelými desiatimi rokmi sa zrekonštruoval povrch štátnej cesty 1/64 a už teraz je v žalostnom stave. Keď tam budú prechádzať veľké mechanizmy, bude to ešte horšie,“ skonštatovala starostka Veľkého Kýra Judita Valašková.
Chýbajúcej rýchlostnej ceste do Šurian, pri ktorých má vyrásť gigabaterkáreň, sa v reportáži v relácii Správy RTVS z regiónov venovala redaktorka Jana Obrancová:
V harmonograme tieto cesty nie sú
Ministerstvo dopravy tesne po ohlásení megainvestície uviedlo, že pri výstavbe sa riadi schváleným harmonogramom. Ten s novými cestami okolo Šurian v blízkej budúcnosti zatiaľ neráta.
„Uvažuje sa s prípravou úsekov R7 Zemné – Nové Zámky a Nové Zámky – Čaka. Tieto stavby nie sú momentálne v harmonograme, no medzi prioritami im patrí 46. a 49. miesto,“ skonštatovala hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková.
„Sme už mali stretnutie na pôde ministerstva dopravy. Keby sa nám R7 podarilo dotiahnuť a od Nových Zámkov ju prepojiť až k Šuranom, bola by to veľmi veľká pomoc,“ povedala ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas-SD).
Po novej ceste volajú aj samosprávy
Po novej ceste však volajú aj samosprávy na sever od plánovanej megainvestície. Slovenská správa ciest si dala vypracovať štúdiu realizovateľnosti ešte v roku 2017.
„Štúdia odporúčala v plánovacom období, teda v horizonte 20 rokov, aj konkrétne varianty riešenia až po mesto Topoľčany. Investičná príprava a realizácia etapizácie navrhnutých úsekov závisí aj od pridelenia finančných prostriedkov,“ informoval hovorca Slovenskej správy ciest Martin Guzi.
„Naozaj si nevieme predstaviť, že by vznikla fabrika bez toho, že by štát riešil novú cestu,“ povedal Holúbek.
„Na jednej strane nám to spôsobí, že tu pribudnú pracovné príležitosti. Ale zase skomplikuje to život tým ľuďom, ktorí tu žijú,“ skonštatovala starostka Veľkého Kýra.
„Snažíme sa všetky takéto negatívne dopady minimalizovať. Budeme včas informovať,“ dodala ministerka Saková. Hoci podrobnosti o infraštruktúre zatiaľ známe nie sú, to čo známe je, je termín spustenia produkcie v novej fabrike. Tá je plánovaná na rok 2026.