Na hlavný obsah

Na Slovensko mieri gigatováreň na batérie: Odborníci vysvetlili, aký má význam pre ekonomiku krajiny

Je výsledkom slovensko-čínskej spolupráce.

Na Slovensko mieri gigatováreň na batérie: Odborníci vysvetlili, aký má význam pre ekonomiku krajiny
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Nový závod na výrobu batérií do elektromobilov je výsledkom slovensko-čínskej spolupráce. Investícia prinesie takmer 1 500 nových pracovných miest. Podľa rezortu hospodárstva gigatováreň postavia na ploche 65 hektárov. Výrobná kapacita bude v prvej fáze 20 GWh, v budúcnosti by chceli dosiahnuť kapacitu až 40 GWh.

Priemerná batéria do elektromobilu má do 100 kilowatthodín. Fabrika pri Šuranoch by tak mala ročne vyrobiť batérie pre zhruba 800-tisíc elektromobilov. Začiatok výroby investor predpokladá v roku 2026.

V počte vyrobených áut na počet obyvateľov je Slovensko svetovou jednotkou. Nová gigafabrika na baterky ešte zvýši silu automobilového priemyslu na Slovensku.

„Táto investícia pre ekonomiku znamená, že pridaná hodnota na Slovensku zostane u týchto výrobcov. To sa musí odraziť aj v napĺňaní, povedzme, štátneho rozpočtu a zamestnanosti ľudí v danom regióne,“ uviedol viceprezident viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak.

„Investícia v hodnote niekoľkých miliárd prináša niekoľko percent HDP v investícii a zároveň na seba má potenciál naviazať aj dodávateľské reťazce,“ pokračoval analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.

Výroba elektroáut by sa zjednodušila

Dovoz bateriek do slovenských automobiliek z okolitých štátov je komplikovaný a nákladný. V Európe patrí medzi najväčších výrobcov bateriek Poľsko a Maďarsko. „Tá baterka je veľmi ťažká, je ťažké ju prepravovať na dlhšie vzdialenosti,“ vysvetlil generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz.

„Predražovaním výroby sme sa stávali menej konkurencieschopnými a tým pádom mohlo prísť až k rozhodnutiu, či nie je lepšie posunúť výrobu automobilov bližšie k baterkám,“ skonštatoval Prepiak.

Veľkej investícii na juhu Slovenska a jej prínose pre ekonomiku krajiny sa v reportáži v relácii Správy RTVS venovala redaktorka Natália Dvoranová:

„Ak by táto baterkáreň, ktorá by prišla na Slovensko, dodávala baterky pre našich päť automobiliek, tak to auto by sa dalo vyrobiť aj rýchlejšie, aj jednoduchšie,“ podotkol Lasz.

Na elektromobily prechádzajú všetky automobilky

Na výrobu elektromobilov postupne prechádzajú všetky slovenské automobilky. Napríklad aj budúca fabrika Volvo.

„Pre Slovensko je to určite pozitívnou správou. Vidíme množstvo zmien v oblasti zelenej transformácie, svet sa posúva skôr k tým enviromentálnym a zeleným témam,“ povedal Horňák.

„Rozprávame sa o úplne nových fabrikách, čiže ja verím, že akákoľvek nová investícia bude spĺňať tie najprísnejšie ekologické normy,“ dodal Lasz.

Viceprezident Pavol Prepiak ocenil rýchlu reakciu štátu, no zároveň spomenul, že by mal zvážiť podporu zákazníkov, ktorí si elektrické autá kupujú.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika