Na hlavný obsah

Segregácia detí na Slovensku spôsobuje, že mnohí školáci sú neprávom v špeciálnych školách. Ministerstvo navrhlo riešenie

Čelíme žalobe európskej komisie, že problém neriešime.

Segregácia detí na Slovensku spôsobuje, že mnohí školáci sú neprávom v špeciálnych školách. Ministerstvo navrhlo riešenie
V školách je podľa odborníkov príručka potrebná, no má to háčik. Foto: RTVS

Samosprávy aj školy dostanú príručku, ako predchádzať oddeľovaniu rómskych detí v školách. Pripravilo ju ministerstvo školstva. Mnohé deti sú v špeciálnych školách neoprávnene a prichádzajú tak o šancu na vzdelanie. Za to, že problém dostatočne neriešime, čelíme aj žalobe Európskej komisie.

Rómske deti sa učili oddelene na poschodí. Aj takto vyzerala segregácia v Šarišských Michaľanoch. O škole v Starej Ľubovni zas najvyšší súd rozhodol, že vzdelávanie v čisto rómskej škole je nezákonná segregácia.

„O tom, kde budú deti chodiť, nerozhoduje ani riaditeľ školy ani primátor a dokonca ani minister školstva. Rozhoduje o tom rodič,“ vyjadril sa ešte začiatkom roka 2023 primátor mesta Stará Ľubovňa Ľuboš Tomko.

Reportáž o riešení segregácie detí na školách pripravila pre Správy RTVS redaktorka Emília Tóth Lengyelová:

Stále je mnoho aj takých detí, ktoré chodia neoprávnene do špeciálnych škôl a strácajú možnosť dostať dobré vzdelanie. Najnovšie čelíme žalobe európskej komisie, že problém dostatočne neriešime. To by sa malo zmeniť.

„Začneme realizovať 12 vzorových desegregačných projektov so zahrnutím odborníkov, zástupcov, komunít, vysvetľovaním si súvislostí, postavia si vlastný desegregačný plán,“ uviedol riaditeľ národnostného a inkluzívneho Vzdelávania MŠVVaŠ Kálmán Petőcz.

„Chceme vytvárať zoskupenia regionálnych škôl, ktoré budú spolupracovať, alebo si zoberú takúto rómsku národnostnú školu, kde môžu školu zapájať do rôznych školských aktivít. Kde môže existovať nejaká výmena učiteľov,“ vyjadril sa minister školstva Tomáš Drucker (HLAS-SD).

Má to háčik

„Keby vznikali národnostné školy, tak by sme tam vedeli zabezpečiť lepšiu kvalitu pre rómske deti, vieme to prispôsobiť ich potrebám,“ myslí si poradca pre oblasť inklúzie Ábel Ravasz.

V školách je podľa odborníkov príručka potrebná, no má to háčik. „Neposkytuje žiadne konkrétne nástroje, žiadny personál tým školám, aby opatrenia mohli realizovať,“ upozornil analytik z Centra vzdelávacích analýz Michal Rehúš.

„Tie úlohy na odstránenie segregácie nemajú časový rozvrh, nemajú finančné krytie, dokonca tam nie je jasná úloha ministerstva školstva,“ podotkol riaditeľ občianskeho združenia EduRoma Vladimír Rafael.

„Európska komisia hovorí o tvrdom zákone, ktorý má prísť do konca tohto roka. Za každý deň neaplikovania tohto návrhu bude čakať Slovensko pokuta,“ upozornil poslanec NR SR Peter Pollák (Slovensko).

„Som presvedčený, že nie je potrebné 10-20 rokov čakať. ja si myslím, že v rámci jednej dekády tie výsledky budeme vidieť,“ hovorí minister školstva.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko