Sociálna poisťovňa pokračuje v elektronizácii svojich služieb a predstavuje ďalšiu novinku – funkcionalitu automatického posudzovania vybraných, teda najpočetnejších typov elektronických žiadostí o vystavenie prenosného dokumentu A1 (PD A1).
Proces elektronického vybavenia PD A1 sa tak stáva rýchlejší, efektívnejší, žiadateľ má výsledok k dispozícii počas 24 hodín. Informoval o tom hovorca Sociálnej poisťovne Martin Kontúr.
Práca v krajinách EÚ, Európskeho hospodárskeho priestoru, Švajčiarsku, Spojenom kráľovstve Veľkej Británie a Severného Írska si pre niektoré kategórie zamestnancov alebo samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) vyžaduje tzv. prenosný dokument A1.
Tento dokument určuje, v ktorej krajine bude občan sociálne poistený a kde bude platiť poistné na jednotlivé druhy poistenia podľa legislatívnych pravidiel danej krajiny. Sociálna poisťovňa v tejto súvislosti klientom odporúča požiadať o PD A1 včas ešte pred odchodom za prácou prostredníctvom webového portálu.
Funkcionalita automatického posudzovania sa týka žiadosti o vystavenie prenosného dokumentu A1 z dôvodu vyslania zamestnanca na územie iného členského štátu EÚ, žiadosti o vystavenie prenosného dokumentu A1 z dôvodu vyslania SZČO na územie iného členského štátu EÚ a žiadosti o určenie uplatniteľnej legislatívy osoby zvyčajne vykonávajúcej činnosť ako zamestnanec dvoch alebo viacerých členských štátoch EÚ avšak výlučne pre skupinu vodičov medzinárodnej prepravy.
Občiansky preukaz s elektronickým čipom
Automatické posudzovanie týchto žiadostí sa týka všetkých žiadostí, ktoré doručia Sociálnej poisťovni od 11. decembra tohto roka prostredníctvom webového portálu Sociálnej poisťovne.
Na podanie žiadosti prostredníctvom webového portálu Sociálnej poisťovne musíte mať občiansky preukaz s elektronickým čipom, tzv. elektronickú identifikačnú kartu (eID).
„Upozorňujeme, že výsledkom automatického posudzovania žiadosti môže byť iba vystavenie požadovaného PD A1 alebo odstúpenie žiadosti na manuálne spracovanie zamestnancami/zamestnankyňami Sociálnej poisťovne. Výsledkom automatického posudzovania žiadosti nemôže byť zamietnutie žiadosti,“ uviedla poisťovňa.
Zároveň všetky elektronické žiadosti, ktoré nie sú podané z elektronickej schránky vysielajúceho zamestnávateľa, zamestnanca alebo SZČO, ale sú podané napríklad z elektronickej schránky splnomocnenej osoby, skončia na manuálnom spracovaní zamestnancami Sociálnej poisťovne.