Dlho trvajúci konflikt medzi odborármi a UniCredit Bank nakoniec vyvrcholil štrajkom. Tak, ako odborová organizácia banky avizovala, tak aj splnila. V utorok (12. 12.) ráno v Bratislave na križovatke Šancová – Žabotová odštartoval štrajk zamestnancov banky, bojujúc za lepšie platy.
Ako uviedla predsedníčka odborov v UniCredit Bank Jana Százsová, tunajší zamestnanci nerozumejú, prečo nemôžu mať, podobne ako ich kolegovia v Rakúsku a Taliansku, navyšované mzdy o mieru inflácie a poberať pravidelne aspoň trinásty plat.
Banke podľa Százsovej rastú zisky a jej zamestnancom klesajú reálne mzdy. Sú podľa jej slov najviac platovo podhodnotení voči sesterským bankám skupiny UniCredit Bank, vrátane Chorvátska a Rumunska, ako aj voči iným bankám na Slovensku.
Banka odmietla aj návrh sprostredkovateľa kolektívneho vyjednávania a vyhýba sa podľa Százsovej férovému sociálnemu dialógu.
Podporu prišla na štrajk vyjadriť aj prezidentka Konfederácie odborových zväzov (KOZ) SR Monika Uhlerová. Nie je podľa nej zvykom, že by sa zamestnanci spojili a bojovali za oprávnené požiadavky. „A preto vám patrí veľký obdiv a vďaka, že ste to dokázali,“ povedala na štrajku.
Zníženie komfortu klientov
V zamestnaneckom prostredí na Slovensku koluje podľa nej taký mýtus, že zamestnanci bánk sa majú dobre, zarábajú veľa a nemajú sa na čo sťažovať. A že tie peniaze, ktoré banky zarábajú, sa sypú k zamestnancom.
„No nie je to pravda. Zamestnanci bánk sa naozaj tak dobre nemajú,“ hovorí Uhlerová. Banky za posledné roky nazbierali podľa nej bezprecedentné zisky a nie sú ochotné sa podeliť so svojimi zamestnancami.
Szászová sa zároveň ospravedlnila aj klientom banky za zníženie komfortu počas štrajku. No ako reagovala hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková, banka počas štrajku odborov zabezpečila fungovanie v štandardnom režime a zabezpečila aj poskytovanie služieb svojim klientom ako predtým. Klienti majú k dispozícii všetky digitálne kanály, služby mobilného a internetového bankovníctva, bankomaty, či linky zákazníckeho servisu.
„Manažment sa neustále snaží vytvárať pre svojich zamestnancov tie najlepšie podmienky nielen v oblasti spravodlivého odmeňovania, ale aj podmienok pre prácu v súlade s worklife balance, v oblasti pracovného prostredia, rozsiahleho systému benefitov, v oblasti zdravotnej starostlivosti, vzdelávania a voľného času,“ pokračovala Ďuďáková.
Záväzok manažmentu je podľa nej naďalej rokovať a dosiahnuť dobrú dohodu, ktorá bude v najlepšom záujme zamestnancov a dlhodobej udržateľnosti nášho podnikania. „Manažment napriek náročnému ekonomickému prostrediu v rámci kolektívneho vyjednávania predložil odborovej organizácii realistickú a zodpovednú ponuku, ktorá aktuálne patrí k najlepším nielen v bankovom sektore,“ uvádza hovorkyňa banky.
Zároveň dodala, že rešpektujú zákonné právo zamestnancov na štrajk, no nepovažujú ho za konštruktívnu cestu k dohode.