Zdieľané elektrokolobežky používa čoraz viac ľudí. Aj v tom nepriaznivom počasí ich nájdeme v rôznych mestách na Slovensku. Európska únia od 1. januára tohto roka zaviedla nové pravidlá pre tie elektrokolobežky, ktoré prekročia 25 kilogramov a rýchlosť 14km/h. Musia mať evidenčné číslo a povinné zmluvné poistenie.
V Michalovciach prevádzkuje elektrokolobežky súkromná spoločnosť a Košický samosprávny kraj. Regionálna samospráva zabezpečila zdieľané kolobežky pre študentov tunajších gymnázií. V zimnom období ich z hľadiska bezpečnosti stiahli.
„V zime sú tu určite riziká, napríklad ľad na chodníku. Čokoľvek sa môže stať a je lepšie, že sa tieto kolobežky počas zimných mesiacov nevyužívajú,“ uviedli študenti gymnázia v Michalovciach.
Pre niektoré elektrokolobežky platia nové pravidlá. Používaniu zdieľaných kolobežiek sa v reportáži v Správach RTVS z regiónov venovala redaktorka Lucia Benetínová:
Dvestopäťdesiat kolobežiek od súkromnej spoločnosti však slúži Michalovčanom aj v zimnom období. Mnohí obyvatelia sa sťažujú, najmä na to, že sú pohodené na chodníkoch i v parkoch.
„Ja si myslím, že v zimnom období by mali tieto kolobežky sťahovať, pretože ľudia na nich menej jazdia, je námraza, poľadovica, tieto kolobežky sa povaľujú na chodníkoch,“ myslí si jeden z Michalovčanov.
„Kolobežky sa sťahujú v prípade, keď si to vyžiada mesto alebo ak je nejaký dlhší časový úsek kedy je sneh,“ informoval prevádzkovateľ elektrokolobežiek v Michalovciach Martin Koščo.
Nehodovosť kolobežiek stúpa
Polícia si nevedie samostatnú štatistiku nehodovosti kolobežkárov. Počet nehôd však stúpa. „Všeobecnou príčinou udalosti s účasťou ekolobežkárov je nevenovanie sa plne vedeniu ekolobežky a prípadná jazda pod vplyvom alkoholu,“ uviedla hovorkyňa Košického krajského riaditeľstva Policajného zboru Lenka Ivanová.
Polícia a aj lekári apelujú na verejnosť, aby počas zimných mesiacov obmedzili používanie týchto kolobežiek.
„Majú ťažké úrazy, pretože nemajú chránenú hlavu, končatiny a vstupujú priamo na vozovku. Mali sme kolobežkáram malého chlapca, ktorý mal roztrhnutý pankreas. Ide o zranenie, ktoré ho priamo ohrozuje na živote,“ opísal primár oddelenia úrazovej chirurgie Maroš Eľko.
„Kolobežky majú takú pneumatiku, aby zvládala bežný cestný povrch či už suchý, alebo mokrý. Nie je stavaná na zimné podmienky – jazdu na snehu,“ dodal dopravný analytik Ľubomír Drahovský.
Každý, kto používa elektrokolobežky v zimnom počasí, by mal za zníženej viditeľnosti nosiť aspoň reflexné prvky a prispôsobiť svoju jazdu stave vozovky.