Na hlavný obsah

Minister Drucker navrhol prvé zmeny v reedukačných centrách: Násilné prípady by sa už nemali miešať s tými ľahšími

Doteraz štát posielal deti do najbližšieho centra.

Minister Drucker navrhol prvé zmeny v reedukačných centrách: Násilné prípady by sa už nemali miešať s tými ľahšími
V súvislosti s reedukačnými centrami sa začali trestné stíhania, aj pre sexuálne násilie a zločin týrania. Foto: RTVS

Pre nedostatky v reedukačných centrách treba prijať opatrenia a nie hľadať vinníka. Na zasadnutí utorkového (23. 1.) školského parlamentného výboru na to poukázal generálny prokurátor Maroš Žilinka. Výbor uznesením zaviazal ministra školstva Tomáša Druckera (Hlas-SD), aby do konca apríla predložil ďalšiu informáciu o opatreniach na riešenie nedostatkov v centrách.

„Nie je našou úlohou hľadať vinníka, kto za tých 30 rokov za to môže, ale musíme prijať opatrenia. Momentálne, teda operatívne, ktoré sa dajú vykonať v krátkej dobe, a opatrenia dlhodobé, systematicko-koncepčné,“ povedal Žilinka. Podotkol, že aj na to bola ministrom školstva zriadená pracovná skupina, ktorá v pondelok (22. 1.) prvý raz zasadla.

Drucker školskému výboru predložil informáciu o stave v reedukačných centrách aj s návrhom opatrení na riešenie zistených nedostatkov. Opatrenia rozdelil na okamžité, ktoré možno odstraňovať ihneď, krátkodobé, ktoré sú splniteľné v horizonte 12 až 18 mesiacov, a dlhodobé.

Riešeniu problémov v reedukačných centrách sa v Správach RTVS venoval redaktor Vladimír Amrich:

Doteraz štát deti s rôznymi potrebami posielal do najbližšieho reedukačného centra. Miešali sa tak násilné prípady s tými ľahšími. Tento prístup chce rezort školstva urýchlene zmeniť.

„Okamžite ideme riešiť v priebehu týchto týždňov to, aby sme samozrejme, odstránili tie najzávažnejšie nedostatky v súlade so zákonom, ktoré môžeme. Ak si to bude vyžadovať nejakú legislatívnu úpravu, alebo rozhodnutie súdu, budeme okamžite konať, ale cieľom je, aby sme ich tie deti oddelili a aby získali individualizovaný program,“ oznámil minister.

Individualizovaný program

V prvom rade by sa chcel venovať špecializácii a prerozdeliť deti podľa individualizovaného reedukačného programu. „Aby sa nestretávali deti s rôznym typom opatrení,“ ozrejmil.

Podotkol, že už hovoril s riaditeľmi všetkých reedukačných centier, v ktorých chce zároveň vykonať rozsiahly monitoring a audit.

„Berieme si všetky dáta aj z hľadiska personálu,“ ozrejmil. Aj na základe výsledkov chce minister určiť ďalší postup. „Verím, že do 30. apríla budeme mať za sebou veľa z okamžitých opatrení zrealizovaných a predstavíme koncept, ako ďalej,“ skonštatoval Drucker. To, pod aký rezort by mali centrá patriť, považuje aktuálne za sekundárnu otázku.

Progresívne Slovensko (PS) v tejto súvislosti podotklo, že okrem ministra školstva bude žiadať riešenie situácie aj od ministrov spravodlivosti a práce. „Keďže správa poukázala aj na zlyhania súdov a sociálnej kurately,“ uviedla poslankyňa Tina Gažovičová (PS) s tým, že do hľadania riešení musia byť prizvaní aj riaditelia a zamestnanci centier.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko