Hudobníci v Nemecku a Francúzsku môžu v nasledujúcich rokoch utrpieť miliardové ekonomické škody. Môže za to nástup modelov umelej inteligencie (AI) do hudobného odvetvia. Podľa agentúry DPA to vyplýva zo záverov štúdie, ktorú si nechalo spracovať združenie na ochranu práv k hudobným dielam v oboch krajinách.
Štúdia odhaduje, že je ohrozených 27 percent príjmov autorov v hudobnej brandži. Do roku 2028 by straty mali predstavovať viac ako 2,7 miliardy eur (66,3 miliardy korún). Napríklad odvetvie filmovej hudby už teraz čelí značným problémom kvôli nástrojom, ktoré automaticky vytvárajú nelicencovanú podmazovú hudbu.
Združenie na ochranu práv autorov v Nemecku a Francúzsku, Gema a Sacom, argumentujú, že mnoho nástrojov umelej inteligencie využíva ako základ pre trénovanie modelov existujúce autorské diela, čo však nie je nijako spoplatnené.
Varujú, že zaplavenie streamovacích platforiem hudbou generovanou umelou inteligenciou môže viesť k prepadu príjmov tvorcov hudobných diel.
„Autori potrebujú transparentnosť a kontrolu nad používaním svojich diel. Predovšetkým však potrebujú spravodlivý podiel na príjmoch, ktoré sa v oblasti generatívnej umelej inteligencie do roku 2028 zdesaťnásobí, „uviedol Tobias Holzmüller, šéf združenia Gema.
Z prieskumu vyplýva, že dve tretiny hudobníkov sa obávajú rizík spojených s umelou inteligenciou. Tá zároveň ponúka aj šance: Podľa sondáže využíva modely AI na podporu svojej hudobnej produkcie 35 percent opýtaných. Medzi mladými do 35 rokov bolo toto číslo ešte vyššie, a to viac ako polovica.