Juhokórejská spoločnosť vykazuje čoraz nižšiu pôrodnosť a už samotná prítomnosť detí časť ľudí obťažuje. Množia sa stravovacie podniky, ktoré zakazujú vstup deťom a cielene sa prezentujú ako „zóny bez detí“.
Okolo roku 2010 sa trend objavil pre obavy z možných nehôd, za ktoré by zodpovedal prevádzkovateľ reštaurácie. Teraz už sú ale v ázijskej krajine takýchto podnikov stovky. Fenomén je súčasťou širšieho trendu stigmatizácie rôznych skupín obyvateľov, napísal denník Le Monde.
„Na začiatku sme tu mali sedačky pre bábätká, ale bolo s nimi veľa problémov. Tie najmenšie kričali, hádzali okolo seba jedlo, odmietali jesť. Ich správanie mohlo ostatným vadiť. Ceny u nás sú pomerne vysoké a klienti tak očakávajú služby na úrovni,“ povedal zástupca štýlovej sushi reštaurácie v centre Soulu Ijo Ijo. Aj jeho podnik má na jedálničku, rovnako ako stovky ďalších, nápis „no kids zone“.
Výskumný ústav v Čedžu eviduje 542 reštaurácií a kaviarní, ktoré zakazujú vstup deťom. Takéto podniky cielene označujú aj používatelia máp Google. Po celej Kórei ich je 459.
Zákazy pre deti nie sú v Južnej Kórei jediným obmedzením proti konkrétnej skupine obyvateľov. Sociologička na univerzite Čchung Ang v Soule Min-a I v tom vidí „stúpajúcu tendenciu vylučovať isté skupiny a rastúcu neochotu pochopiť iných ľudí“.
Trend zákazu vstupu pre deti začal nadobúdať na sile po verdikte súdu v Pusane z roku 2013, ktorý istej reštaurácii nariadil vyplatiť odškodné 41 miliónov wonov (pri aktuálnom kurze asi 29,8-tisíc eur). To dostala rodina desaťročného chlapca, ktorý bežal reštauráciou do herne, vrazil do čašníka nesúceho vriacu vodu a oparil sa.
Iné nechcené skupiny
Medzi rokmi 2018 a 2023 Juhokórejská spotrebiteľská agentúra eviduje 2 943 prípadov spojených s bezpečnosťou detí pri pohybe v hoteloch alebo reštauráciách. Vo všetkých prípadoch prevádzkovateľov potrestali.
V decembri juhokórejské ministerstvo zdravotníctva zverejnilo prieskum o motivácii reštaurácií pre zákaz vstupu detí. Najčastejšou odpoveďou, v 68 percentách prípadov, boli práve obavy z možného postihu. Ako menej závažné dôvody spomenuli nutnosť zaradiť na menu detské jedlá, nedostatok miesta alebo obavy o pohodlie ostatných zákazníkov.
Konzervatívny juhokórejský denník JoongAng Daily postoj reštaurácií kritizuje. Považuje ho za diskriminujúci a prekračujúci slobodu majiteľa podniku. Minuloročný prieskum spoločnosti Embrain ale ukazuje, že väčšina Juhokórejčanov so zákazom problém nemá.
Za prijateľný ho považuje 62 percent opýtaných, medzi zobratými pármi s deťmi má preň pochopenie 53,6 percenta účastníkov prieskumu. V Južnej Kórei na každú ženu pripadá v priemere 0,72 dieťaťa.
Proti zákazom detí v reštauráciách sa niektoré turistické oblasti snažia bojovať finančnými stimulmi. Tie však nie sú v porovnaní s útratami dospelých zákazníkov dostatočné. Zákazu sa v rôznych juhokórejských podnikoch dočkali aj ďalšie skupiny.
Kaviareň v Pusane odmieta študentov, pretože jedna skupinka podľa majiteľa „fajčila, pľula na zem a správala sa neúctivo“. Mnohé kaviarne zakazujú vstup youtuberom, pretože podľa nich bez dovolení nakrúcajú a odmietajú platiť za svoju útratu s argumentom, že reštaurácii urobia reklamu.
Kaviareň v Soule zase odmieta zákazníkov starších ako 60 rokov po neúctivom správaní voči prevádzkarke.