Na hlavný obsah

Veľké zmeny v doprave odložili až na rok 2029. Podľa analytika tak zachránili plynulosť a bezpečnosť dopravy

Informoval o tom minister vnútra.

Veľké zmeny v doprave odložili až na rok 2029. Podľa analytika tak zachránili plynulosť a bezpečnosť dopravy
Ilustračná snímka - autá na ceste. Foto: RTVS

Veľké zmeny v dopravných značkách, ktoré mali platiť už od apríla tohto roka, sa odkladajú až na rok 2029. Informoval o tom minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD). Posun odôvodňuje aj tým, že samosprávy sa na zmeny nestihli pripraviť.

Posunutím účinnosti novely podľa dopravného analytika zachránili plynulosť a bezpečnosť dopravy.

V súčasnosti platí, že ak je v obci pred križovatkou dopravnou značkou upravená maximálna povolená rýchlosť, napríklad na 30 kilometrov za hodinu, križovatka túto príkazovú značku ukončuje a po prejdení križovatky môže ísť vodič opäť 50 km/h. Po novom by zníženú rýchlosť už neukončila križovatka.

„Značky musia byť ukončené ukončovacou značkou. To znamená, že na našich cestách by muselo pribudnúť veľmi veľa takýchto značiek,“ upozorňuje motoristický novinár Alexander Štefuca.

Odkladu zmenám v dopravných značkách sa v Správach RTVS venoval redaktor Radoslav Šebo:

Vyhláška o dopravnom značení by priniesla aj zmeny týkajúce sa vodorovného dopravného značenia. V súčasnosti môžu vodiči prejsť aj cez plnú čiaru v prípade, že odbočia na svoj pozemok alebo na parkovisko.

Po novom by tak už urobiť nemohli a napríklad majiteľ jednej nehnuteľnosti by prichádzajúc z určitého smeru musel ísť domov tak, že by sa otočil až tam, kde mu to dopravné značenie umožňuje, a teda tam, kde je čiara prerušovaná.

„Rovnako podobný príklad je, že u nás žlté čiary sú ako zákaz zastavenia alebo zákaz státia. Po novom bude žltá farba vyčlenená len pre dočasné dopravné značenie. Čiže ak má byť niekde zákaz zastavenia, tak tam musí byť značka, ktorou je to určené,“ hovorí Štefuca.

„Táto vyhláška by znamenala nielen veľké výdavky pre štát a veľké výdavky pre mestá a obce, ale aj pre samosprávne kraje,“ vyhlásil predseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Božik.

Podmienky pre moderné autá

„Preto sme sa rozhodli, že sa vyhláška posúva o päť rokov,“ priblížil Šutaj Eštok. „Práve preto, aby sme sa pripravili lepšie,“ povedal Božik.

„Posunutím toho termínu by sa nič nemalo zmeniť, nemalo by to mať vplyv na bezpečnosť cestnej premávky nakoľko pôjdeme v režime, ako sme šli doteraz,“uviedol riaditeľ Odboru dopravnej polície Rastislav Polakovič.

Navrhované zmeny majú vytvoriť lepšie podmienky pre moderné autá, ktoré už dnes dokážu napríklad automaticky prispôsobovať rýchlosť pri vstupe do obce alebo podľa dopravných značení.

„Pokiaľ autu nevysvetlíte, že maximálna povolená rýchlosť, jej obmedzenie sa končí križovatkou, tak auto čaká na koncovú tabuľu, prípadne inú tabuľu, ktorá bude tú rýchlosť opäť regulovať,“ hovorí Štefuca.

„Sme zaviazaní európskymi normami, aby sme takúto vyhlášku implementovali. Urobíme to až vtedy, keď všetci zúčastnení budú na toto absolútne pripravení,“ hovorí minister vnútra.

Pôvodnú vyhlášku ešte z roka 2020 rezort nateraz odsunul na rok 2029.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko