Blíži sa koniec fiktívnym zľavám v obchodoch. V parlamente je zákon, ktorý sa zameria aj na Black Friday alebo povianočné výpredaje. Obchodníci už nebudú môcť podvádzať pri akciových cenách, či uvádzať falošné pozitívne recenzie.
Zapĺňajú výklady a chcú nalákať zákazníka. Po novom majú byť zľavy a akcie skutočné. Na machinácie obchodníkov sa zameral nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Bude skúmať, či zľava predstavuje reálny pokles ceny a akcia nebola len na oko.
Aké zmeny prinesie novela? Na to sa v Správach :24 pozrel redaktor Erik Adamson:
Podľa návrhu budú akciové cenovky v obchodoch vyzerať inak. Musia uviesť údaj o najnižšej cene tovaru za posledných 30 dní a zároveň cena po zľave.
Tam sa zmeny nezastavia. Novela sa zameria aj na to, čo obchodníci zverejnia o tovare na internete.
„Také najvýraznejšie zmeny, ktoré novela zavádza je, že sa pomenujú niektoré nekalé obchodne praktiky. Napríklad praktík uvádzania falošných recenzií,“ uviedol advokát Igor Ribár.
Inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) v minulosti už riešili špekulácie pri cenotvorbe.
„Inšpekcia prvýkrát zaznamenala veľký problém pri kontrole tzv. ‚výpredaja storočia‘ v roku 2005. Spoločnosť Carrefour vtedy porušila zákon. V prípade zliav, tieto boli vypočítané z predtým umelo navýšených cien,“ podotkla riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie Nadežda Machútová.
Novela vyhovela aj pripomienkam obchodníkov
Novela však vyhovela aj pripomienkam obchodníkov. Tí v minulosti kritizovali štát za neúmerné kontroly a neprimerané pokuty.
„Ak orgány prídu na drobné pochybenie, tak po novom môžu dať druhú šancu a upozornia obchodníka, aby sa vyhol nekalým praktikám,“ doplnil advokát Ribár.
Finančná správa radí spotrebiteľom, aby si uchovali všetky bločky z nákupov. Tie môžu zákazníkom pomôcť domôcť sa svojich práv. Úrad ponúka aj aplikáciu ePeňaženka, kde si môžu užívatelia svoje bločky uložiť.