Školskí inšpektori vlani pri prijímacích skúškach na gymnáziá objavili viacero nedostatkov. Týkali sa učiva, ktoré žiaci nepreberali.
Odborníci upozorňujú, že rezort by mal školám pripraviť pomôcku, ako nastaviť kvalitné príjacie konania. Inak sa problémy môžu zopakovať. Hlavným kritériom by mali byť výsledky v celoštátnom testovaní deviatakov. Školy by si nemali robiť vlastné a častokrát duplicitné testy.
Žiaci, ktorí získajú viac ako 90 percent v Testovaní 9, nemusia robiť prijímačky na viaceré gymnázia. Ak získajú viac ako 80 percent, tak ani na ďalšie stredné školy. Niektoré školy si však aj tak robia vlastné testy, ktoré sú súčasťou konania.
Žiakov stresujeme dvakrát
„Stresujeme žiakov z toho istého predmetu dvakrát. Prvé testovanie je celoštátne, to by malo byť kritériom na prijímanie. Stredné školy by mali potom odmerať už len tú pridanú hodnotu navyše. Čiže, keď potrebujú z biológie alebo nejaký špeciálny druh zručností z matematiky, tak to nech je predmetom prijímacích pohovorov,“ povedal odborník na inklúziu Viktor Križo.
Na košickom gymnáziu Poštová berú žiakov aj bez písomných prijímačiek. Takých je podľa riaditeľa Otta Révésza málo. Prijímacie testy tvoria 40 percent hodnotenia. Zvyšných 60 percent žiaci získavajú za výkon na základných školách.
Riaditeľ dodáva, že prijímačky sú opodstatnené. „My sme chceli, aby Testovanie 9 bolo prijímacou skúškou na stredné školy. Ale Testovanie 9 sleduje nejaké iné veci, takže preto sú aj prijímacie skúšky,“ dodal Révész.
Skúška krátkodobej pamäte
Odborník z Trnavskej univerzity Branislav Púpala upozorňuje, že prijímacie testy sa dlhodobo zameriavajú väčšinou len na krátkodobú pamäť.
„Samotná biológia, keby bola na škole zameranej na poľnohospodárstvo, stanovená ako prijímacia skúška, nemusí o biológii v podstate vypovedať nič. Bude vypovedať len o krátkodobej pamäti žiakov. Ide o jeden z veľkých problémov, na ktorý sme už upozorňovali začiatkom 90 rokov,“ uviedol Púpala.
Minulý školský rok niektoré prijímacie skúšky zo slovenčiny a literatúry na gymnáziách dokonca neboli podľa školskej inšpekcie v súlade so vzdelávacím štandardom. Pri kontrole 952 testových položiek našli nesúlad v 136.
Poukázal na to aj Igor Furdík z aliancie stredoškolákov. „Niekedy sa v tých prijímačkách nachádzajú také témy a také otázky, ktoré ten deviatak nemá svojím spôsobom šancu vedieť. Pretože sa to nenachádza v jeho kurikulách,“ skonštatoval. Révész však pripomína, že ich testy neobsahujú otázky nad rámec toho, čo by mal žiak základnej školy vedieť.
Podľa odborníkov by mal rezort školstva pripraviť pomôcku, ako nastaviť kvalitné prijímacie konania. Tie dlhodobo nijako neusmerňuje. Či to rezort plánuje usmernenie, zatiaľ neodpovedal.