Počet nevyžiadaných marketingových volaní od augusta 2021 klesol. Je za tým aj zmena zákona o elektronických komunikáciách. To prispelo aj k poklesu počtu firiem, ktoré robia telefonický predaj produktov. Telepredajcov, ktorí porušujú zákon, pokutuje Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií.
Pobyt v kúpeľoch, sada hrncov či bambusové ponožky. Nevyžiadaných telefonátov, ktoré ponúkajú podobné produkty, je za posledného dva a pol roka o osem a pol percenta menej. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti CreditCall.
Marketingovým volaniam sa v Správach RTVS venoval redaktor Timotej Pisch:
„Zavedením tohto zákona sa udialo to, že trh sa vyčistil. To znamená, že približne 30 percent skončilo svoje podnikanie v tomto smere. Ono to bolo v zásade v tom prechodnom období, keď sa zákon kreoval a pripravoval,“ uviedol riaditeľ spoločnosti CreditCall Juraj Balogh.
Po zmene zákona musí mať každé marketingové číslo predvoľbu 0888. Ľudia navyše môžu po novom požiadať, aby ich predajné telefonáty neobťažovali.
Vysoké pokuty pre predajcov
„Na stránke www.nevyziadanevolania.sk zadajú svoje telefónne číslo a uvedú, v ktorých marketingových oblastiach nechcú byť kontaktovaní, alebo sa rozhodnú, že nechcú byť kontaktovaní vôbec,“ priblížil Dušan Mozola z Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb.
„To znamená, že predtým až nejaký subjekt, ktorý plánuje predávať tovary a služby prostredníctvom telefónneho hovoru a kontaktuje nejakého záujemcu, musí si v tom zozname overiť, či to telefónne číslo nie je registrované v zozname,“ vysvetlil Ivan Martyák z Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb.
Telepredajcov, ktorí to nebudú rešpektovať, môže pokutovať Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií. Ten zatiaľ rozdal desať pokút v celkovej výške 8 800 eur. Úrad preveruje aj ďalších 140 podnetov od ľudí.
„V prípade, že sa dokáže porušenie zákona v elektronických komunikáciách v časti nevyžiadané volania, nevyžiadaná komunikácia, vtedy ukladáme pokutu, ktorá môže byť vo výške od 200 eur až do päť percent z minuloročného obratu spoločnosti,“ vyhlásil Mozola.
Z prieskumu vyplynulo aj to, že štvrtinu ľudí v súčasnosti nekontaktujú telefonickí predajcovia vôbec.