Na hlavný obsah

Prezidentská kampaň bola nudná a nevýrazná, tvrdia odborníci. Strategickým víťazom je P. Pellegrini

Odborníci zhodnotili priebeh predvolebného boja.

Prezidentská kampaň bola nudná a nevýrazná, tvrdia odborníci. Strategickým víťazom je P. Pellegrini
Volebný bilbord Petra Pellegriniho. Foto: RTVS/Michal Baran

Politická kampaň pred prvým kolom prezidentských volieb vrcholí. Kandidáti majú posledné hodiny na to, aby prilákali k sebe voličov. Od polnoci sa začína volebné moratórium.

Zakázaná je akákoľvek forma propagácie. Podľa odborníkov išlo o nudnú, nevýraznú kampaň, ktorú zatienili aktuálne témy. Zmena môže podľa niektorých nastať pred druhým kolom.

Priebeh predvolebného boja o prezidentský palác sa aj preto stal jednou z tém kampane. Podľa politológa Grigorija Mesežnikova z Inštitútu pre verejné otázky však blížiace sa voľby zatienili aktuálne udalosti v krajine.

„Pozornosť ľudí pripútava vládna politika v rôznych oblastiach – od právneho štátu, boj proti korupcii, dodržiavanie zákonov a zahraničná politika. Tým pádom znižuje pozornosť k samotným voľbám,“ ozrejmil Mesežnikov.

Odborníčka na politickú komunikáciu Simona Bubánová si myslí, že strategickým víťazom je marketingový tím Petra Pellegriniho, ktorý sa ako jeden z lídrov v prieskumoch takmer nezapájal do predvolebných súbojov v debatách.

„Je otázne, či si potenciálny volič uvedomí, že jeho vysnívaný kandidát vlastne opovrhuje občanom, lebo mu nedá šancu spoznať jeho názory,“ poznamenala Bubánová.

Zaujímavejšia podľa nej môže byť kampaň pred druhým kolom. „Je to buď – alebo, a to je vždy omnoho dynamickejšie. Tam padajú aj rozhodnutia na prvú signálnu – tento sa mi viac páči, bum, je to on,“ dodala.

Začína moratórium

Od dnešnej polnoci sa zakazuje propagácia kandidátov aj zverejňovanie prieskumov verejnej mienky. Neplatí to na plagáty a bilbordy vylepené počas kampane. Mesežnikov tvrdí, že v čase sociálnych sietí je moratórium prežitok.

„Všetko, čo súvisí s voľbami a čo je umiestnené vo virtuálnom priestore, zostáva. Moratórium by nemalo platiť ani na zverejňovanie prieskumov verejnej mienky, pretože je to podľa môjho názoru neopodstatnené obmedzovanie práva občana na informácie,“ zdôvodnil Mesežnikov.

Moratórium trvá až do zatvorenia volebných miestností. Ak niektoré ostanú otvorené dlhšie, moratórium sa predĺži. Posledné hodiny majú aj kandidáti na prípadné odstúpenie z volieb.

Písomne tak musia urobiť najneskôr 48 hodín pred začiatkom prvého kola. Vyhlásenie musia doručiť do Národnej rady SR.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko