Zamestnancom štátnych automobilových opravovní hrozilo, že nedostanú výplaty. Informoval o tom minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD). Za stratové hospodárenie viní svojho predchodcu. Exminister Roman Mikulec (hnutie Slovensko) kritiku odmieta a poukazuje na to, že v čase, keď riadil rezort on, autoopravovne prosperovali.
Automobilové opravovne ministerstva vnútra majú sedem prevádzok po celom Slovensku. Zamestnávajú približne 350 ľudí. Technici sa starajú o servisovanie všetkých vozidiel aj techniky, ktoré ministerstvo vnútra používa. Pred tromi rokmi v nich našli prácu aj informatici.
„Minister vnútra Mikulec si založil vlastný, nezmyselný a stratový informatický projekt,“ vyhlásil Šutaj Eštok.
Súčasný minister vnútra zároveň svojmu predchodcovi vyčíta, že toto oddelenie informatizácie mal založiť priamo v sídle automobilových opravovní rezortu. Nuž a peniaze, ktoré boli určené pre autoopravovne, používal na financovanie tejto IT divízie.
„Dokonca si táto IT divízia automobilových opravovní prenajala priestory v sume asi 170-tisíc eur ročne bez možnosti vypovedania týchto nájmov,“ povedal Šutaj Eštok.
Automobilovým opravovniam sa v Správach RTVS venoval redaktor Radoslav Šebo:
IT divízia v strate
Minister vnútra tiež poukazuje na to, že IT divízia bola vlani v strate približne 1,3 milióny eur. Podľa neho to spôsobilo ekonomický kolaps autoopravovní. „Jej 350 zamestnancov sa ocitlo v problémoch tak, že im nie sme schopní vyplatiť výplaty v budúcich mesiacoch,“ uviedol minister vnútra.
„Kedy by už nebolo na tie platy? Dneska je už 1. marca, takže tento mesiac by už nebolo na platy,“ povedal člen predstavenstva AO MV SR Ján Žovin.
Bývalý minister vnútra Roman Mikulec potvrdil, že divízia pre informatikov vznikla v autoopravovniach aj po dohode s ich predchádzajúcim vedením.
„Bolo tam viac programátorov ako manažérov. Títo programátori boli na to, aby vedeli niektoré projekty v rámci ministerstva vnútra, v rámci záchranných služieb, ale aj pre iné inštitúcie štátu, vyvíjať. Alebo pomáhať vyvíjať rôzne aplikácie, servisovať ich, a tak ďalej,“ uviedol Mikulec.
Podľa exministra bolo nevyhnutné, aby informatici pracovali v štátnej akciovke a nie priamo na ministerstve. Preto ich dali práve do autoopravovní. Roman Mikulec hovorí, že to bolo preto, lebo potrebovali obísť tabuľkové platy.
„Aby mohli dostať lepší plat, pretože podľa zákona o štátnej služby ste nevedeli takého človeka zaplatiť,“ vyhlásil Mikulec.
Mikulec kritiku odmieta
Roman Mikulec odmieta kritiku súčasného vedenia rezortu, že by akciovku dostal na pokraj ekonomického kolapsu. Tvrdí, že kým bol ministrom on, autoopravovniam sa darilo. Súčasný minister zas viní exministra z toho, že mal s akciovkou iné plány a že dostať ju do mínusu bolo jeho cieľom.
„Išlo o premyslený ťah, na konci ktorého mal byť štátny podnik presunutý do súkromných rúk,“ konštatoval Šutaj Eštok.
„To je úplne blud, klamstvo a nezmysel hodný, ani nechcem povedať koho,“ oponoval Mikulec.
Matúš Šutaj Eštok v tejto súvislosti avizuje ozdravný plán. Základné imanie akciovky mieni navýšiť o dva milióny eur a časť zamestnancov z divízie by malo podľa neho prejsť na ministerstvo. Niektorých zrejme prepustia.