Na hlavný obsah

Ženské výrobky sú na celom svete drahšie ako pánske. Vplyv tzv. ružovej dane vnímajú aj Slovenky

Obchodníci tvrdia, že rozdiely medzi pohlaviami nerobia.

Ženské výrobky sú na celom svete drahšie ako pánske. Vplyv tzv. ružovej dane vnímajú aj Slovenky
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Pred takmer tridsiatimi rokmi ženské organizácie v Spojených štátoch upozornili na problém ženskej platobnej diskriminácie. Tomuto javu dali meno „ružová daň“. Je to práve ružová farba, ktorá sa pri predaji ženských produktov využíva najviac.

Ženy na celom svete platia za výrobky určené pre ne viac ako muži za pánske produkty. Svet obchodu využíva skutočnosť, že práve ženy sú tie, ktoré v domácnosti nakupujú viac.

„Veľa z nás to pozná. Platíme oveľa viac za produkty ako muži, pričom tie produkty sú často rovnaké. Bohužiaľ, náš život je naozaj drahší ako život mužov,“ povedala europoslankyňa Katarína Roth Neveďalová (Smer-SD).

Takzvanej ružovej dani na výrobky pre ženy sa v Správach RTVS venovala redaktorka Marína Opálková:

Rozdiely v cenách výrobkov pre ženy

Keď newyorskí výskumníci takmer pred desiatimi rokmi porovnávali ceny stoviek výrobkov pre ženy a mužov, preukázali, že ženy platia o 42 percent viac ako muži. Aj európske ženy vnímajú rozdiel.

„Rozdiel medzi produktami, ktoré sú cielené na dievčatá alebo ženy, a rozdiel medzi produktami, ktoré sú cielené na mužov, je až 1 200 eur ročne,“ uviedla europoslankyňa Miriam Lexmann (KDH).

U nás sa podobný prieskum robil v roku 2019. Vtedy Spoločnosť ochrany spotrebiteľov porovnala ceny až 200-tisíc produktov. Priemerný rozdiel v cenách bol takmer 65 percent v neprospech ženských peňaženiek.

Slovenky cenovú nerovnosť, aspoň tie opýtané, cítia. Obchodníci však tvrdia, že rozdiely medzi pohlaviami nerobia. „Možno to bol problém v minulosti, ale takéto dáta nemáme, aby sme to vedeli analyticky vyhodnotiť,“ uviedol predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič.

Chýbajú aktuálne dáta

A ochranárske organizácie našich spotrebiteľov nám tiež k ružovej dani nevedeli dať aktuálnejšie dáta. „Touto témou sa už niekoľko rokov nezaoberáme a nezachytila som, že by bola opäť na stole,“ povedala majiteľka predajne drogérie v meste Nové Zámky Denisa Arpášová.

V predajni drogérie v Nových Zámkoch o „ružovej dani“ nikdy ani nepočuli. Ceny za ženské a mužské produkty sa snažia mať v rovnováhe. A niekedy si viac priplatia práve muži.

Nakupujúce ženy tvrdia, že platia viac, hoci obchodníci si to nemyslia. Žiadny nový výskum, ktorý by dal za pravdu jednej či druhej strane, ale u nás nikto nerobí. Vo svete je však boj proti ružovej dani stále prítomný a aktuálny.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet