Časy dvojcifernej inflácie sú už za nami a v tomto roku by ceny potravín mali rásť len mierne. Lacnejšie potraviny síce nebudú, ale určite poteší informácia, že prudké zdražovanie sa už v tomto roku nezopakuje.
„Medziročný nárast cien potravín by mohol byť na úrovni okolo 4,5 percenta, takže to zmiernenie nejaké je,“ priblížila hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Jana Holéciová. Finálne ceny na pultoch však určujú obchodníci. Aj tí sľubujú v tomto roku lepšie časy.
„Už evidujeme pokles cien základných potravín. Spomeniem múku, olej, maslo, mlieko, ryžu, niektoré mäsové výrobky. Naopak, evidujeme pomerne prudký nárast cukroviniek, čo spôsobuje neúroda kakaa alebo kávy. Aj tieto extrémne faktory, ako počasie, neúroda, choroby zvierat, vplývajú na ceny potravín,“ vysvetlil prezident Zväzu obchodu SR Filip Kasana.
Vývoju cien potravín v tomto roku sme sa venovali v relácii RTVS Peniaze:
Zdravé a ekologické domáce potraviny
Pri výbere potravín by sme mali zároveň myslieť na svoje zdravie. Mnoho spotrebiteľov pri nákupe potravín stále pozerá predovšetkým na cenu a nie na pôvod a kvalitu. Najlepšie urobíme, ak nakúpime slovenské potraviny. Vyhneme sa tak možnému nákupu nekvalitného tovaru.
„Pokiaľ si priplatí za naozaj kvalitnú slovenskú potravinu, tak má istotu, že v potravine nie je žiadny masívny potravinový škandál. Zatiaľ v histórii Slovenska sa ešte nestalo, aby slovenské potraviny boli poznačené vážnymi potravinovými škandálmi,“ pokračovala Holéciová.
Nákup slovenských potravín predstavuje aj ekologické rozhodnutie. „Je to úplne niečo iné, ako keď má potravina precestovať pol zemegule, keď napríklad hovoríme o dovozových potravinách, ako keď si kúpime nejaký čerstvý dobrý syr, za ktorým vieme aj pricestovať, ale vyrába ho daný poľnohospodár v nejakom malom regióne,“ dodala Holéciová.
Na ceny potravín by mohla tlačiť vláda
Vláda sľubuje vytvoriť dodatočný tlak na ceny aj zavedením novej aplikácie na porovnávanie cien potravín. Hotová má byť do konca roka. Obchodníci sú však skeptickí.
Podobný nástroj totiž už v Maďarsku funguje, no podľa Kasanu zásadnejšiu zmenu nepriniesol. Promuje totiž len vybrané druhy potravín, pričom berie ohľad len na ich cenu. Kvalitu už nezohľadňuje.