Sociálne siete ovládajú videá o varení, móde či cvičení. Čoraz viac prenikajú aj ku starším generáciám. Seniori ich nielen pozerajú, ale aj sami tvoria a často majú väčší úspech ako ich vnukovia a vnučky. Takzvaní „granfluenceri“ majú milióny sledovateľov, vrátane umelcov ako Lady Gaga.
V malej dedinke v Toskánsku – niekde medzi Pisou a Florenciou – žije Nonna Natalina. Osemdesiatdeväťročná kuchárka vo svojom dome niekoľkokrát do týždňa pripravuje známe talianske recepty. Nakrúca ju pritom jej vnuk Luca, ktorý videá pridáva na sociálne siete.
Natalinu sledujú milióny ľudí vrátane svetoznámych umelcov, medzi ktorými je je aj Lady Gaga. „Lady Gaga nás má rada! Posiela babičke srdiečka a to nás veľmi teší,“ hovorí Luca. „Ach, ja tú speváčku nepoznám! Ale myslím, že ona pozná mňa,“ povedala Natalina.
Fenoménu takzvaných granfluencerov sa v Správach RTVS o 16:00 h venovala redaktorka Petra Vrablicová:
Najväčším úspechom babky Nataliny je video, v ktorom vykrajovala ravioly pomocou taniera. Ide o starobylý spôsob, akým sa cestoviny pripravujú. Na sociálnych sieťach si ho pozrelo viac ako 64 miliónov ľudí. Všimli si to aj veľkí výrobcovia cestovín a chceli s Natalinou spolupracovať.
„Firmy žiadajú, aby ste za týždeň zverejnili určitý počet videí. Pre babičku by to bolo neúnosné. Navyše by sme zverejňovali iba reklamu a nie naše originálne recepty,“ pokračuje Luca.
Biznis z nakrúcania receptov
Spoluprácu preto odmietli. Niekoľko stoviek eur, ktoré si babička vďaka účtu na sociálnych sieťach zarobí, dáva vnukovi na štúdium. Iná granfluencerka Chiara Nicolanti, ktorá žije neďaleko Ríma naopak nakrúcanie receptov premenila na úspešný biznis.
Chiara si v stredovekom dome zriadila profesionálne nahrávacie štúdio, kde spolu so seniorkami varia tradičné talianske recepty. Ročne jej to prinesie až 500-tisíc eur, ktoré v regióne ďalej investuje.
„Pre mňa to bolo ako znovuzrodenie. Keď som odišla do dôchodku, nudila som sa,“ vyhlásila hosťka šou Babička v kuchyni.
„Všetky lekcie sú určené aj pre Ameriku a často ich organizujeme v noci. Naše online skúsenosti využívajú aj spoločnosti ako Google a Facebook. Veľké firmy nám volajú, aby sme organizovali aktivity pre ich zamestnancov“ hovorí zakladateľka spoločnosti Pastawithgrandma Chiara Nicolanti.