Na hlavný obsah

O prototyp slovenského lietajúceho auta prejavila záujem Čína, chcú sériovú výrobu

Vývoj AirCar bude aj po predaji licencie naďalej pokračovať.

O prototyp slovenského lietajúceho auta prejavila záujem Čína, chcú sériovú výrobu
Na snímke Aircar. Foto: TASR/Jaroslav Novák

Licenciu na lietajúce auto AirCar kúpili Číňania. Sedemmiestna suma pomôže pri vývoji ďalšieho prototypu. Momentálne auto čaká certifikácia pre čínsky trh.

Lietajúce auto dokáže preletieť tisíc kilometrov rýchlosťou tristo kilometrov za hodinu, bez ohľadu na vybudovanú infraštruktúru. Najemotívnejším zážitkom na dlhej ceste od projektu auta po zmluvu so zahraničným partnerom bol pre Štefana Kleina prvý let.

„Prišiel deň D, keď to bolo treba odpútať a ísť trochu aj do rizika, lebo nikto nevedel, ako sa to bude správať. Let potom prebiehal celkom dobre. Nakoniec, mal som tam padák, som rýchlo vystúpil do 300 metrov, kde už to umožňovalo robiť aj iný typ záchrany,“ priblížil generálny riaditeľ Klein vision Štefan Klein.

Ako sa podarilo urobiť veľký krok vo sfére lietajúcich áut zisťovala v Správach RTVS redaktorka Natália Krížová:

„Keď je to auto, tak je to skutočne dobré a pekné auto a keď je to lietadlo, tak je to skutočne dobré lietadlo. Myslím si, že to je obrovské víťazstvo. Licencia v Číne nám dáva šancu ďalšieho vývoja,“ povedal výkonný riaditeľ AERONAUT Jozef Jankovič.

Podľa Jankoviča je v Číne letectvo prioritou vlády. V priebehu jeden a pol roka postavil partner projektu v oblasti Cchang-čou tri a pol kilometrové letisko a vybudoval leteckú akadémiu pre tisíce študentov.

„Stavajú obrovské množstvo malých 800-metrových letísk práve pre všeobecné letectvo, aby sa vyhli tomu, čo my už zažívame. Aby sa vyhli obrovským zápcham,“ informoval Jankovič.

Dvere projektu otvoril Eduard Šebo, ktorý má dlhoročné skúsenosti v obchodovaní s Čínou. „Podpísať s nimi zmluvu, to je jeden vážny rituál. Dohodnete sa napríklad na zmluve a na druhý deň prídete a poviete, že dobre, a už tam je zmena,“ priblížil prezident United Industries Eduard Šebo.

„Predpokladáme, že za dva až tri roky dostaneme certifikát a začneme sériovú výrobu,“ podotkol spoločník China CEE SME Cooperation Lyu Pengan.

Vývoj AirCar bude aj po predaji licencie naďalej pokračovať . Jeho tvorca chce vyvinúť hybridné pohony, aj nové spôsoby premeny z auta na lietadlo a späť.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko