Ubytovatelia musia evidovať základné údaje o zákazníkoch. Najprv ich musia identifikovať prostredníctvom občianskeho preukazu alebo pasu. Potom ide o dátum narodenia, adresu trvalého pobytu a krajinu pôvodu.
Zahraniční turisti musia uviesť aj číslo platného víza, pokiaľ ich krajina spadá do vízovej povinnosti. V RTVS to uviedol generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Martin Novotný.
Ide o zákonom determinované údaje. Ubytovateľ však môže evidovať informácie aj nad tento rámec. „Môžu to byť napríklad poznávacie značky automobilov, ak má veľké parkovisko, alebo je tam nejaký automatizovaný systém, ktorý rieši evidenciu týchto vozidiel, aby v prípade nejakého servisu vedel kontaktovať toho konkrétneho majiteľa,“ vysvetlil Novotný.
Nad zákonný rámec môže tiež poskytovateľ krátkodobého ubytovania uchovávať údaje ako telefónne čísla či e-mailové adresy. Podľa Novotného môžu byť definované ako údaje zbierané len za účelom komunikácie. Musí ich definovať interná smernica ubytovacieho zariadenia.
„Tam by malo byť aj definované, akým spôsobom sú ukladané a na ako dlho sú tam. Môžu tam, samozrejme, spadať aj záznamy z kamerových systémov a podobne,“ podotkol Novotný.
Dodal, že problematika je však širšia a množstvá osobných údajov, ktoré sa o zákazníkoch zbierajú, majú viacero kategórií. Treba však rozlišovať medzi tými, ktoré udáva zákon a tými, ktoré sú nad tento rámec. Slovo má pri druhej z kategórií aj klient. Po ukončení pobytu môže požiadať zariadenie, aby všetky jeho údaje získané nad rámec zákona, vymazali.
„Tým pádom môže mať istotu, že nebudú použité na nič iné ako na to, za akým účelom ich poskytol,“ dodal Novotný.