Obyvatelia komárňanského regiónu žiadajú ministerstvo dopravy o modernizáciu železničnej trate Bratislava-Komárno. Spísali aj petíciu. Prvý vlak po nej prešiel pred 130 rokmi.
Žiadne rýchlostné cesty ani obchvat. Cestovanie do hlavného či krajského mesta obyvateľom Komárna zaberá neúnosne veľa času. „Celý región je zanedbaný, mesto je zaťažené. Najmä osobná doprava je kľúčová. Aspoň keby sme mali alternatívu,“ povedal primátor mesta Komárno Béla Keszegh.
Alternatíva ale nie je ani v podobe železnice. Jednokoľajka dlhá 95 kilometrov je takmer v celom úseku neelektrifikovaná. Za zlepšenie situácie sa obyvatelia regiónu prihovárajú už roky.
„Obyvatelia sledujú, že z Komáromu do Budapešti tá istá vzdialenosť trvá asi 60 minút, ale keď chcú cestovať z Komárna do Bratislavy, cesta trvá 135 minút,“ dodal komárňanský primátor.
Zlému stavu železničnej trate Bratislava-Komárno sa v Správach RTVS venovala redaktorka Marína Opalková:
Životnosť kritického úseku
Podľa štúdie železníc kritický úsek naposledy rekonštruovali pred vyše 50 rokmi. Životnosť už teda prekročil o desať rokov a k tejto hranici sa blížia aj ostatné časti trate Bratislava-Komárno.
„Na základe štúdie je ďalším krokom príprava obstarávania na zhotoviteľa, ktorý posúdi vplyvy na životné prostredie. Ďalší proces prípravy závisí od dostupnosti finančných prostriedkov,“ uviedol rezort dopravy.
Štúdia vypracovala šesť možných variantov na obnovu. Preferovaný no najdrahší variant za 922 miliónov eur zahŕňal opravu celého úseku. Štát naň však finančné prostriedky nemá. Preto plánuje zamerať sa najskôr na päťnásobne lacnejší variant a opraviť len najvyťaženejšie a najstaršie časti trate.
„Trať Bratislava-Komárno je v súčasnosti v prevádzkyschopnom stave podľa jej technických parametrov a modernizácia trate je v pred-projektovej príprave,“ hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Vladimíra Bahýlová.
Modernizácia iného úseku
Úsek Bratislava-Dunajská Streda sa teda dočká modernizácie ako prvý. „Tam je aj rýchlostná cesta R7. Aspoň sú tam vybudované cesty, ktoré ponúkajú alternatívne riešenie. Ale tu v regióne naozaj chýba celá dopravná infraštruktúra,“ povedal primátor Keszegh.
Ak sa trať neopraví do roku 2027, hrozí obmedzenie rýchlosti na 50 kilometrov za hodinu a zvýši sa aj počet porúch. Obyvatelia Komárna tak možno prestanú vlaky používať úplne.