Zrušenie domácich úloh po vzore Poľska sa u nás zatiaľ nechystá. V niektorých školách ich deti dostávajú, v iných nie. Podľa psychologičky by sa však malo diskutovať o tom, ako v budúcnosti upraviť povinnosti školákov.
Školáci zo súkromnej základnej školy v Liptovskom Mikuláši domáce úlohy nepoznajú. Učitelia chcú, aby deti po vyučovaní oddychovali. Horšie známky pre to nemajú.
„Naše očakávania boli splnené, pretože aj podľa slov detí sú radi, že môžu tráviť čas niečím iným ako učením. Takisto chodia na kopec krúžkov a sú šťastné,“ prezradila učiteľka na Súkromnej ZŠ Felix v Liptovskom Mikuláši Daria Halušková.
No nefunguje to tak na všetkých školách. „Tak vás poprosím, aby ste si ešte na domácu úlohu na strane 30 urobili ôsmy príklad,“ povedala učiteľka v triede.
Zrušeniu domácich úloh na školách sa v Správach RTVS venovala redaktorka Emília Tóth Lengyelová:
Žiakom na prvom aj druhom stupni na tejto základnej škole zaberie riešenie domácich úloh najviac dve hodiny. „Dva príklady, maximálne tri z matematiky, na utvrdenie si toho učiva,“ uviedla učiteľka matematiky a fyziky Eva Fondatiová.
„Skúsila som nedávať domáce úlohy, potom to dopadlo tak, že deti mi nevedeli na druhú hodinu vôbec reagovať,“ poznamenala učiteľka anglického jazyka Zuzana Gajdošová.
Zadávanie úloh
Na Slovensku je zadávanie domácich úloh dobrovoľné. Riaditelia to nechávajú na učiteľov „Hlavný princíp a zásada je nepreťažovať žiakov,“ vyhlásila riaditeľka ZŠ Erika Drgoňová.
Je bežné, že ak školák dostane na doma veľa učiva a aj také, ktorému nerozumie, do práce sa zapája celá rodina. Niektorí rodičia by preto zrušenie domácich úloh uvítali.
„Myslím si, že by bolo výhodnejšie, keby sa deti viac učili v škole a poobede mali čas na krúžky a oddýchnuť si,“ povedal otec školáka.
„Úplne zrušiť domáce úlohy nie je na mieste. Bolo by výborné, keby existovali odporúčania, koľko domácich úloh je adekvátne deťom dávať,“ skonštatoval riaditeľ Občianskeho združenia Rodičia.sk Matej Stuška.
Podľa psychologičky netreba domáce úlohy rušiť úplne, požiadavky na deti v základných školách však treba upraviť.
„Treba širšiu diskusiu o nastavení škôl vnútorne, ako to majú, aké sú ich potreby, akú majú časovú dotáciu. Neurobiť to jedným chirurgickým rezom práve teraz,“ dodala prezidentka Asociácie školskej psychológie Lucia Košťálová.
Rezort školstva neplánuje domáce úlohy rušiť a ani meniť súčasné fungovanie.