Na hlavný obsah

Voľby 2024

Oficiálne výsledky Eurovolieb 2024 na Slovensku

Eurovoľby

Môžu premávať aj tam, kde nie sú troleje. V Prešove začali jazdiť špeciálne trolejbusy

Nahradia dieselové autobusy na viacerých linkách.

Môžu premávať aj tam, kde nie sú troleje. V Prešove začali jazdiť špeciálne trolejbusy
Parciálnej trolejbusy začali premávať v prešovskej MHD. Foto: RTVS

V Prešove začali jazdiť prvé parciálne trolejbusy. Sú vybavené aj batériou. Môžu tak premávať aj tam, kde nie je trolejové vedenie. Nahradia dieselové autobusy na viacerých linkách.

Dopravný podnik mesta kúpil vďaka eurofondom za vyše päť miliónov eur spolu desať trolejbusov. Prídu im však postupne. Šesť z nich bude kĺbových osemnásťmetrových a štyri budú mať dĺžku dvanásť metrov. Vodiči absolvujú aj školenie.

„Musíme sa naučiť prepínať, zdvíhať zberače, zapínať ich na sieť, vypínať. Aby bola jazda úsporná a aby to vydržala batéria. Je to určite náročnejšie, ale dá sa to,“ priblížil vodič trolejbusu Marián Verešpej.

Trolejbusy sú klimatizované a ich súčasťou sú aj rýchlonabíjačky pre mobilné zariadenia. „Pri optimálnych podmienkach to vie za päť zastávok nabiť aj 30 percent zariadenia,“ uviedla vedúca dopravnej prevádzky Dopravného podniku mesta Prešov Adriana Compeľová.

Na nové trolejbusy sa bol v Prešove pozrieť redaktor RTVS Róbert Latta. Pozrite si jeho reportáž zo Správ RTVS z regiónov:

Jednoduchšie riešenie obmedzení

Aktuálne kraj opravuje most na ulici Lesík delostrelcov. Mesto preto muselo prijať výrazné dopravné obmedzenia. Vďaka parciálnym trolejbusom to bude môcť v budúcnosti riešiť jednoduchšie.

„Vodiči, ktorí majú školenie na trolejbusy, tak nemusia presadať do autobusov. Máme aj tak obmedzený počet autobusov, musíme rušiť spoje,“ povedal prešovský primátor František Oľha.

„Prešov doslova kolabuje kvôli tomu, že sa uzavrel jeden most. Parciálne trolejbusy sú v prípade akejkoľvek zápchy oveľa flexibilnejšie ako klasické trolejbusy,“ uviedol dopravný aktivista Tomáš Burger.

Investície aj do ďalších vozidiel

Dopravný podnik mal doteraz 40 trolejbusov s priemerným vekom osem rokov. „Samozrejme, plánujeme vyradiť posledné a staršie trolejbusy TR24. To sú ročníky 2006 až 2008,“ priblížil vedúci technickej prevádzky Dopravného podniku mesta Prešov Vladimír Mišenčík.

Mesto chce investovať aj do nákupu ďalších vozidiel. Za eurofondy by chcelo kúpiť ešte dvanásť parciálnych trolejbusov. „A z vlastných zdrojov dopravný podnik pripravuje modernizáciu autobusov,“ dodal Oľha.

Cestujúcich však čaká onedlho aj úprava cestovného. Cenu jednorazových lístkov by mali zvýšiť o dvadsať centov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny