Na hlavný obsah

Nekonečné odklady a rastúce náklady, NKÚ kritizuje rekonštrukciu letiska Sliač

Rezort obrany už medzitým viedli štyria ministri.

Nekonečné odklady a rastúce náklady, NKÚ kritizuje rekonštrukciu letiska Sliač
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Meškajúca rekonštrukcia letiska Sliač je príkladom toho, ako sa projekty robiť nemajú. Upozornil na to Najvyšší kontrolný úrad. Po piatich rokoch od ohlásenia modernizácie leteckej základne stále nie je jasné, kedy bude letisko pripravené. V kresle šéfa rezortu obrany sa medzitým vystriedali štyria ministri.

Rozhodnutie o nákupe stíhačiek F-16 padlo v roku 2018. Až potom prijala vláda uznesenie, že letisko Sliač treba zrekonštruovať. Vtedajší minister obrany, Peter Gajdoš odhadol sumu za modernizáciu na približne 55 miliónov eur.

„Stavba bude realizovaná týmto rokom 2019 a ukončená bude v roku 2022,“ vyhlásil v roku 2019 bývalý minister obrany SR v rokoch 2016 − 2020 Peter Gajdoš (SNS).

Na stoličke ministra obrany ho v roku 2020 nahradil Jaroslav Naď a ten dal celý plán na rekonštrukciu letiska prerobiť.

„Nebol k tomu robený žiadny projekt, žiadne stavebné povolenia, žiadne plánovanie finančných prostriedkov. Bol schválený dokument na vláde a nič viac,“ uviedol bývalý minister obrany SR v rokoch 2020 − 2023 Jaroslav Naď (Demokrati).

Rekonštrukcii letiska v Sliači sa v Správach RTVS venoval Andrej Bálint:

V roku 2020 rezort obrany pod jeho vedením prizval do procesu agentúru Severoatlantickej Aliancie – NSPA. „Ona pomôže projekt odmanažovať, pomôže vám vybrať zhotoviteľa stavby. V priebehu rekonštrukcie to bude celé riadiť a kontrolovať, či všetko prebieha tak ako má,“ povedal analytik Útvaru hodnoty za peniaze Michal Jerga.

Významnejší posun nenastal

Najvyšší kontrolný úrad toto rozhodnutie kritizuje a tvrdí, že významnejší posun v rekonštrukcii letiska napriek tomu nenastal. „Naša kontrola potvrdila, že príprava a obstaranie projektu cez zahraničnú agentúru neprispeli k zrýchleniu procesov a ani k lepšiemu riadeniu,“ uviedla hovorkyňa Najvyššieho kontrolného úradu Daniela Bolech Dobáková.

„Ísť cez agentúru NATO je štandardný proces, ktorý robí mnoho iných štátov. Je pravda, že kvôli covidu aj kvôli náročnosti celého projektu jednoducho došlo k zásadným oneskoreniam na strane agentúry NATO,“ skonštatoval veľvyslanec a stály predstaviteľ SR pri NATO Peter Bátor.

„NSPA nie je zodpovedná za to, že to ešte nemáme. Zodpovedné za to, že to ešte nemáme je predchádzajúce vedenie, ktoré sa tejto veci nevenovalo,“ vyhlásil minister obrany SR Robert Kaliňák (Smer-SD).

„Keď som končil, na modernizáciu na letisku bolo 38 konkrétnych projektov. Časť z toho bola zrealizovaná, všetko ostatné bolo v podobe, že buď sa súťažil dodávateľ, alebo sa realizovala výstavba,“ informoval Naď.

Kontrolóri poukazujú aj na narastajúcu sumu za rekonštrukciu – približne 200 miliónov eur. Pričom stále nevieme, kedy bude letisko zmodernizované. „Reálne to vidím tak, že môžeme začať rekonštrukciu, kedy začnú kopať bagre, niekedy na konci tohto roku,“ povedal náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Daniel Zmeko.

„Potrebujeme aby sme ju čo najrýchlejšie dokončili, teda hovoríme stále o nejakých 3-4 rokoch,“ dodal Kaliňák.

„Letisko Sliač je podobný prípad, ako diaľnica do Košíc na Slovensku,“ uzavrel bezpečnostný analytik Radovan Bránik.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko