Na hlavný obsah

Nová električková trať pri národnom divadle: Ministerstvo je ochotné výstavbu schváliť, SND ju nechce

Mesto má novú štúdiu realizovateľnosti.

Nová električková trať pri národnom divadle: Ministerstvo je ochotné výstavbu schváliť, SND ju nechce
Pri Slovenskom národnom divadle by mala vzniknúť nová električková trať. Foto: RTVS

Nová električková trať pri Slovenskom národnom divadle (SND) v Bratislave dostáva reálne kontúry. Mesto má novú štúdiu realizovateľnosti. Ministerstvo kultúry je ochotné výstavbu schváliť. Divadlo však trvá na svojom. Električkovú trať vo svojom okolí nechce.

Nová štúdia k trati Pribinova – Košická ukazuje, že električka by nemala narúšať prevádzku Slovenského národného divadla. Odborníci na základe svojich zistení odporúčajú napríklad nižšiu rýchlosť jazdy.

„Mnoho vecí sa vylepšilo, polomery oblúkov a určila sa aj rýchlosť električky ako taký jeden zo zásadných parametrov. Sú spracované výsledky pre všetky chránené priestory. Vo väčšine z nich sú tie hodnoty nižšie ako sú nejaké limity,“ uviedol autor štúdie Milan Sokol.

Výstavbe novej električkovej trate v okolí SND sa v reportáži v relácii Aktuálne :24 redaktorka RTVS Andrea Škutová:

Problematickým bol modrý salón v národnom divadle, ktorý nebol pôvodne určený na umeleckú produkciu. Tu by pomohla lepšia zvuková izolácia. „Vibrácie alebo hluk, práve z prevádzky električky, nebudú ovplyvňovať kvalitu divadelných sál a to je presne to, čo sme chceli,“ pokračoval primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Ministerstvo kultúry výstavbu trate schvaľuje. „Rezort kultúry nemá dôvod robiť prekážky pre rozvoj infraštruktúry v hlavnom meste. Jednoznačne však trváme na tom, aby sa splnili všetky podmienky odporúčané odborníkmi v rámci štúdie realizovateľnosti. Žiadny negatívny dopad na činnosť SND nie je pre nás akceptovateľný,“ uviedol hovorca rezortu Peter Kucharčík.

Na obavy divadla má autor štúdie riešenie

Divadlo nesúhlasí. Obáva sa, čo bude napríklad s ich podzemnými garážami. „Trasovanie električkovej trate pred novou budovou SND bude mať zásadný dopad na jej inžinierske siete a technológie, ktoré sa nachádzajú práve v priestoroch podzemnej garáže,“ uviedla PR manažérka SND Jana Alexová.

Autor štúdie má riešenie. „Je možnosť nejakým spôsobom garáže nahradiť. Buď sa nejaká časť garáží zasype a urobí sa tam nejaká dráha kontinuálna, pojazdová alebo ostanú,“ dodal Milan Sokol.

Na výstavbu električkovej trate Pribinova – Košická stačí mestu súhlas ministerstva kultúry. Chce však vyhovieť aj divadlu. Pokračujú preto v rokovaniach. Trať by sa mohla začať stavať v rokoch 2027 až 2029.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny