Nad zmenou zamestnania rozmýšľa náš divák Tibor z Čadce. Uvedomuje si, že jeho prvým kontaktom s potenciálnym zamestnávateľom je životopis. Preto nás poprosil o radu. My sme sa s otázkou, ako napísať dobré CV obrátili na tých, ktorým prejdú rukami stovky životopisov a v relácii Peniaze sme vám priniesli odpovede.
„Životopis má byť hlavne stručný, jasný. Mala by som sa vedieť veľmi rýchlo zorientovať. Mali by tam byť základné informácie o uchádzačovi, meno, kontaktné údaje, pracovné skúsenosti, vedomosti, zručnosti, počítačové znalosti a prípadné referencie,“ uviedla HR Business Partner spoločnosti Alma Career Slovakia Zuzana Kaňuchová.
Forma životopisu záleží od pozície, na ktorú uchádzač reaguje. Štandardné zamestnania si vyžadujú štruktúrovaný životopis. Naopak, pri uchádzaní sa o kreatívne profesie môže byť životopis originálnejší. Základom je vyhnúť sa pravopisným chybám a nepodstatným informáciám.
„Každý jeden životopis by mal reflektovať danú pracovnú pozíciu. Veľakrát ľudia robia chybu, že si pripravia jeden vzor, ktorý následne posielajú na každú jednu pozíciu, ktorá sa im pozdáva. Určite odporúčame, aby si uchádzač dal tú námahu a pripravil životopis relevantný k pozícii, na ktorú reaguje,“ skonštatovala Kaňuchová.
„Pokiaľ si uchádzači dávajú nejakú fotografiu a charakteristiku, alebo sú súčasťou životopisu aj motivačné listy, tvrdím si povedať, že sa dá trochu odhadnúť, akým spôsobom sa chce ten človek odprezentovať. Ale veľmi dôležitý je pohovor a následné iné stretnutia s uchádzačom,“ dodala.
Moderná doba a sociálne siete
Moderná doba so sebou priniesla aj moderné spôsoby sebaprezentácie. Okrem tradičných sociálnych sietí, na ktorých prezentujeme svoje súkromie, sa čoraz obľúbenejšou stáva sociálna sieť zameraná na profesionálov na pracovnom trhu.
„Máme sa tam prezentovať z hľadiska našich zručností, pracovných skúseností, prezentujeme tam sami seba. Určite treba držať na uzde svoje ego, to je niečo, čo by zohralo možno aj negatívnu rolu. Dobrým princípom je povedať si predtým, ako uverejníme príspevok na tejto sieti, či by to zaujalo niekoho iného. Čím je ten príspevok špecifický alebo jedinečný a prečo by som ho mala zverejniť. Je dobré, keď nie je príliš dlhý,“ poradila PR manažérka portálu Profesia.sk Ľubica Melcerová.
Zamestnávateľov odrádza, ak užívateľ na sociálnej sieti prezentuje extrémistické alebo neoverené informácie. Alebo ak vynáša citlivé, interné informácie či ohovára predchádzajúcich zamestnávateľov a kolegov. Na pracovnú sociálnu sieť tiež nepatria nevhodné fotografie.
„Žiadané sú príspevky, ktoré sú jasné, stručné, výstižné. Kde cítime toho autora alebo autorku, kde hovorí o svojom pohľade alebo skúsenosti. Takisto je dobré, keď istým spôsobom príspevok reflektuje pozíciu, ktorú vykonáva. Čiže, keď hovorím o dátových analytikoch a analytičkách, je fajn, keď je k tomu príspevku zaujímavá infografika,“ prezradila Malcerová.
„Príspevky robia atraktívnejšie aj rôzne obrázky, fotografie, krátke videá. Takisto je dobré, keď sa uchádzam o prácu v nejakej možno aj novej oblasti a niečo o nej viem, pridať príspevok na túto tému. Zamestnávateľovi, ktorý si pozrie sociálne siete to dá signál, že naozaj mám záujem tam pracovať. Je chytľavé to prezentovať cez osobný príbeh, treba si len dať pozor na citlivé údaje,“ uzavrela.