Tunel Karpaty chce vláda začať stavať ešte v tomto volebnom období. Minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD) verí, že pomôže aj nedávno schválený zákon o strategických investíciách.
Prezidentka Zuzana Čaputová ho však vetovala, parlament tak o ňom bude musieť opätovne rozhodovať.
Tunel má byť pokračovaním nultého obchvatu Bratislavy D4 z Rače smerom na Záhorskú Bystricu, čím vznikne aj prepojenie na diaľnicu D2.
Dobudovanie diaľnice D4 spolu s tunelom Karpaty má vytvoriť tzv. nultý obchvat Bratislavy. Tranzitná doprava z Česka smerujúca do Rakúska či Maďarska by tak už nemusela zachádzať do hlavného mesta, ale smerovala by cez vonkajšiu diaľnicu.
Projekt je v prípravnej fáze. Minister dopravy Jozef Ráž očakáva posun najmä pre nedávno schválený zákon o strategických investíciách.
„Ak sa tento tunel zaradí medzi strategické investície, dokážeme si tu naozaj pomôcť a vieme akcelerovať prípravu. Na konci dňa nie je vylúčené, že ak budeme na konci štandardného volebného obdobia, tak možno s výstavbou začneme,“ uviedol minister dopravy.
Aktuálne sa čaká na ukončenie posudzovania vplyvov na životné prostredie a na novú multimodálnu štúdiu. Tú si vyžiadal Útvar hodnoty za peniaze.
„Zverejnená štúdia z roku 2009 je neaktuálna a nevyplýva z nej jasná potreba ako a kedy diaľnicu D4 dostavať,“ uvádza minuloročná analýza.
Nesúhlas obyvateľov Marianky
Podľa variantu 3A sa má tunel začínať krátko za diaľničnou križovatkou v Rači a vyústiť severozápadne od obce Marianka. Obyvatelia sa však obávajú nadmerného hluku a prachu, keďže diaľnica má stáť 400 metrov od ich domov.
V Marianke je aj pútnicke miesto – kaplnka Zázračnej studne. V okolí tak môže byť problém aj s vodou.
„Robil sa tu hydrogeologický prieskum. Prognóza hovorí o tom, že voda v studniach môže klesnúť o niekoľko metrov, dokonca by sa mohla aj úplne vytratiť,“ priblížila starostka obce Zuzana Iváková.
Takmer dvanásťkilometrový tunel môže byť druhým najdlhším v Európe. Odhadované náklady sú na úrovni miliardy 700 miliónov eur.