Umelá inteligencia (AI) je v súčasnosti jednou z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich technológií. Jej potenciál začína využívať čoraz viac firiem pri zefektívnení svojich procesov a činností.
Marketingová riaditeľka Graftonu Jitka Kouba tvrdí, že umelá inteligencia zamestnávateľom uľahčí prácu pri mnohých repetitívnych činnostiach. Napríklad sa ju oplatí využiť pri náborovom procese nových zamestnancov.
„Umelá inteligencia sa dá integrovať napríklad prostredníctvom VoiceBota pri úvodných skríningových pohovoroch, kedy ešte nejde o to, či si sadnete s tímom alebo máte dokonalé znalosti, ale kedy firma potrebuje urobiť základný predskríning,“ priblížila Kouba.
Podľa nej sa umelá inteligencia uplatní aj v prípadoch, kedy musí spoločnosť robiť pohovory s veľkým množstvom cudzincov.
Obavy uchádzačov
Firmy, ktoré v takejto podobe využívajú AI sú spokojné. „Firmy, ktoré umelú inteligenciu v akejkoľvek forme vpustia do náborových procesov, vedia, že už by nikdy nešli späť,“ vyhlásila Kouba.
Výhodou je aj to, že úvodné pohovory realizované prostredníctvom umelej inteligencie môžu uchádzači absolvovať aj v rôznych netradičných časoch mimo svoju pracovnú dobu.
S využívaním umelej inteligencie pri pohovoroch sa spájajú aj obavy kandidátov. Nechcú, aby pri uchádzaní sa o prácu, o ich úspechu či neúspechu rozhodoval robot.
Kouba upozorňuje, že umelá inteligencia nikdy nezastúpi ľudský faktor „AI sa môže použiť na repetitívne činnosti, kedy sa uchádzača pýtate na základné veci – mzda, oprávnenia, akú školu vyštudoval, tam má svoje miesto. V ďalších fázach výberového konania však rozhodne nie,“ uzavrela.
O využívaní umelej inteligencie pri pohovoroch do zamestnania sme sa v relácii Aktuálne :24 rozprávali s marketingovou riaditeľkou Graftonu Jitkou Koubou: