Agresivita pacientov voči zdravotníkom narastá. V banskobystrickej Rooseveltovej nemocnici evidujú za minulý rok 22 hlásení. K útokom najčastejšie dochádza na urgentnom príjme, psychiatrickej aj internej klinike. Zdravotníci preto začali navštevovať kurz šetrnej sebaobrany.
Útoky palicou, modriny, škrabance či vybité zuby. Aj to je realita, s ktorou sa pri práci stretáva zdravotnícky personál.
„Minulý rok sme evidovali 22 takýchto hlásení tento rok ich máme deväť. Možnosti našej vnútornej ochrany zasiahnuť v takýchto prípadoch sú legislatívne veľmi obmedzené a zdravotníci majú jedinú možnosť – zavolať políciu,“ priblížila hovorkyňa Rooseveltovej nemocnice v B. Bystrici Ružena Maťašeje.
Agresívnemu správaniu pacientov v nemocniciach sa v Správach RTVS venovala redaktorka Alžbeta Sujová:
Aby sa zamestnanci viac pripravili na takéto situácie, absolvovali kurz asertívnej komunikácie a šetrnej sebaobrany.
„Naším cieľom bolo pomôcť našim zdravotníkom naučiť sa metódy ako vyhroteniu konfliktov predchádzať a upokojiť pacientov. V prípade, že dôjde k vyeskalovaniu konfliktu, aby sa vedeli ubrániť,“ pokračuje Maťašeje.
Chránené osoby
„Veľakrát tie útoky iniciuje buď psychický alebo fyzický stav pacienta, ktorý prežíva strach, úzkosť, obavy a bolesť. Aj z výskumov vyplýva, že až 97 percent sestier sa v priebehu roka, stretlo s nejakou formou agresívneho správania,“ hovorí psychologička z katedry psychológie Pedagogickej fakulty UMB Beata Žitniaková Gurgová.
Pacienti by však mali pamätať na to, že zdravotnícky pracovník je podľa zákona považovaný za chránenú osobu.
„Požíva určitý výnimočný status, ktorý ma hlavne vyššou trestnou sadzbou odradiť páchateľov. Tá sadzba pri najjednoduchších trestných činoch je jeden rok až tri roky. Pri priestupkoch je sankcia vždy v podobe pokuty,“ ozrejmil advokát Michal Ševčík.
Tá môže dosiahnuť výšku až tisíc eur. Nemocnica chce byť zamestnancom nápomocná aj z právneho hľadiska.
„Reálne hlási takéto incidenty veľmi malé percento zamestnancov a ešte menšie percento má záujem aj ďalej pokračovať v nejakom konaní,“ uviedla Maťašeje.
„Treba to riešiť. Práve to, že ten prípad nejakým spôsobom vyriešia a dotiahnu, je to najdôležitejšie pre ostatných, aby videli, že sa nevypláca takéto konanie,“ hovorí Ševčík.
V kurzoch chce nemocnica pokračovať. Budú pravidelne každý mesiac až do konca roka. Viacerí zamestnanci ich hodnotia veľmi pozitívne.