Nedostatok zamestnancov na železnici v okolí Trnavy chce štátny podnik vyriešiť presunom ľudí z iných miest.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ponúkajú túto možnosť najmä zamestnancom z oblastných riaditeľstiev zo Žiliny, Zvolena či Košíc. Ministerstvo dopravy tvrdí, že ide o jednoduché opatrenie, ktoré pomôže prečkať aktuálnu problematickú situáciu.
Železničiarski odborári ponúkanú možnosť síce vítajú. Upozorňujú však, že iba presunom zamestnancov sa problém nevyrieši.
Ešte začiatkom februára upozornila Odborová asociácia výpravcov a dispečerov na nedostatok zamestnancov na západnom Slovensku. Výpadok 500 zamestnancov na kľúčových pozíciách, ako výpravca či signalista mohol podľa nich v polovici roka spôsobiť kolaps v osobnej doprave.
ŽSR sa snažia situáciu vyriešiť presunom ľudí zo Žiliny, Zvolena či Košíc, a to formou pracovnej cesty alebo dočasného či trvalého presunu na oblastné riaditeľstvo v Trnave. Železnice pomôžu zamestnancom aj s ubytovaním.
„Štandardne poskytujeme pre vybrané nedostatkové typové pozície príspevok na ubytovanie, ktorý sa pohybuje v sume do 250 eur a vyplácame ho 36 mesiacov, alebo príspevok na bývanie v maximálnej výške 350 eur. Zároveň poskytujeme aj náborový príspevok dvetisíc eur,“ priblížila hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.
Podpredseda odborovej asociácie Matej Ferencei si myslí, že opatrenia môžu zamedziť úplnému kolapsu vlakovej dopravy. Samotný problém však neodstránia.
„Ak my neurobíme ten zásadný krok, a to je radikálne navýšenie miezd, zlepšenie sociálnych podmienok zamestnancov, vybavenosti pracovísk a podobne, tak ak sa otvorí na východnom Slovensku Volvo, ten problém, ktorý sme mali tu, sa okamžite vytvorí aj tam,“ vysvetlil Matej Ferencei.
Bez zlepšenia podmienok sa nič nevyrieši
Podpredseda odborového združenia železničiarov Peter Hoffman si myslí, že krízová situácia sa už čiastočne stabilizovala. Rovnako však hovorí, že bez zlepšenia pracovných podmienok sa nič nevyrieši.
„Priemerná mzda na ŽSR je 1 463,17 eura. To znamená, že konkurencieschopnosť na trhu na západnom Slovensku je nulová alebo veľmi slabá,“ povedal Hoffman.
Hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková tvrdí, že na nábore nových ľudí pracujú. Pripomína, že už v minulosti došlo viackrát k podobným presunom zamestnancov v rámci podniku.
„Je to jednoduché riešenie, ktoré dokáže preklenúť problematické obdobie a vytvoriť priestor pre príchod nových zamestnancov, kde sa už rozbehli viaceré kurzy a školenia, ktoré sú pre železničný sektor nevyhnutné,“ uviedla Poláčiková.
Viac zamestnancov pre západné Slovensko sa železnice budú snažiť získať najmä počas letných mesiacov.