Na hlavný obsah

Slovenské vína ohrozuje konkurencia zo zahraničia. Odbyt preto hľadajú za hranicami

Pomôcť by mohla ich prítomnosť na diplomatických akciách.

Slovenské vína ohrozuje konkurencia zo zahraničia. Odbyt preto hľadajú za hranicami
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Pestovatelia ovocia a zeleniny a tiež vinári dostanú od štátu 25 miliónov eur. Výzva ministerstva pôdohospodárstva by mala pomôcť modernizovať ich výrobné kapacity. Vinári pomoc vítajú, no žiadajú aj lepšie uplatnenie v obchodných reťazcoch.

Slovenskí vinári sa stretávajú s viacerými problémami. Jedným z nich je aj množstvo vína z Francúzska, či Austrálie na našom trhu. Rastie aj konkurencia z Číny. Naši vinohradníci preto musia podľa ministra pôdohospodárstva konkurovať kvalitou.

„Musíme robiť všetko pre to, aby sme podporili kvalitu. Kvantitu nemáme,“ uviedol minister pôdohospodárstva Richard Takáč (Smer-SD).

Podpore vinohradníkov sa v Správach RTVS venoval redaktor Boris Novotňák:

Pomôcť má výzva, cez ktorú si nielen vinári, ale aj ovocinári a pestovatelia zeleniny rozdelia 25 miliónov eur. Peniaze poslúžia napríklad na novú techniku. Pomocnú ruku ponúka aj ministerstvo zahraničných vecí. To chce priniesť slovenské produkty aj na diplomatické akcie.

„Našou snahou je, aby tam, kde bude mať pri organizovaní prím výsostne Slovensko, boli slovenské vína. A nielen tie, ale aby tam boli aj slovenské minerálky, mäsiarske výrobky a zelenina. Všetko čo vieme odprezentovať,“ priblížil minister zahraničných vecí Juraj Blanár (Smer-SD).

Vysoké marže obchodníkov

Až 80 percent nášho vína sa predá v obchodných reťazcoch. Zväz vinárov preto dlhodobo poukazuje na problémy s vysokými maržami obchodníkov.

„Sú tlačení na predaj za veľmi nízku cenu, a tu by nám mohlo pomôcť ministerstvo, že by vedelo regulovať nejako tie marže. Vítali by sme aj ich ústretovosť, a to striktné rozdelenie vína na slovenské a zahraničné,“ hovorí výkonná riaditeľka Zväzu vinohradníkov Slovenska Jaroslava Kaňuchová Pátková.

Zástupca reťazcov oponuje, že by to nepomohlo. Slováci si podľa neho vyberajú zahraničné značky zámerne.

„Veľakrát sa stretávame aj s tým že obchodníci transparentne označujú vlajkou každú krajinu pôvodu, pretože zákazník si ide cielene nakúpiť napríklad talianske prosecco, alebo španielske červené víno,“ tvrdí riaditeľ Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič.

Odbyt si preto slovenské víno hľadá aj za hranicami. Potenciál majú krajiny, kde rastie jeho spotreba ako Veľká Británia, Japonsko, Kanada či Spojené štáty.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko