Na hlavný obsah

Stanislav neodcestoval na drahú exotickú dovolenku pre chybu polície. Úrady tvrdia, že vycestoval a nevyplatia mu odškodné

Kameňom úrazu sa stal jeho nový cestovný pas.

Stanislav neodcestoval na drahú exotickú dovolenku pre chybu polície. Úrady tvrdia, že vycestoval a nevyplatia mu odškodné
Na dovolenku v Dominikánskej republike odletela iba Stanislavova priateľka Ľubomíra. Foto: RTVS

Na dovolenku snov v Dominikánskej republike si šetrili naozaj dlho. No napokon namiesto tepla v exotike prežili peklo na letisku. Do lietadla nastúpila iba Ľubomíra, jej priateľ skončil na polícii.

Kameňom úrazu sa stal jeho nový cestovný pas. V relácii RTVS Občan za dverami Tomáš Gerši zisťoval, ako sa štát pri riešení svojho omylu otočil občanovi chrbtom.

„Nikdy som neletela, bol to prvý let. Ťahalo ma ísť za tým teplom, morom, pieskom,“ priznala cestujúca Ľubomíra Malovcová.

„Chceli sme ísť už niekde na exotickú, nech máme lepšie, nie Chorvátsko,“ povedal cestujúci Stanislav Ďuroška.

Dovolenkári sa do exotiky chystali minulý rok v novembri, letieť mali vôbec prvýkrát. Po príchode na bratislavské letisko odovzdali kufre a dostali letenky. Bez problémov prešli aj bezpečnostnou kontrolou. Horor však nastal na pasovej kontrole.

„Prišlo sa na to, že ten pas je hľadaný, tak si ma zavolali na bok dozadu a pýtali sa ma, že čo to mám s tým pasom,“ uviedol Ďuroška.

„Automaticky ho zobral a zadržali. Povedali, že má pas hľadaný Interpolom, bol to šok,“ priblížila Ľubomíra Malovcová.

„Mama nám volala s plačom, že Stanči nesmie vycestovať, že na dovolenku musí ísť ona sama a nechce ísť,“ prezradila dcéra Ľubomíry Simona.

„V tom momente, keď som sa dozvedela, že on nemôže ísť nikam, že si musí vybaviť na druhý deň pas, tak som nechcela ísť ani ja, lebo to nemalo žiadny význam, ísť sama,“ uviedla Ľubomíra.

Chyba pri výmene cestovného pasu

Stanislava policajti do lietadla nepustili. Nastúpila doň a na exotickú dovolenku odletela pani Ľubomíra sama, bez priateľa.

„Na druhý deň, keď sme prišli k policajtom, sme povedali aký máme problém. Zamestnankyňa otvorila počítač a už podľa čísla pasu tam ukázalo, že je nahlásený ako stratený,“ uviedla dcéra cestujúcej.

Chyba sa stala vo februári minulého roka, pri výmene starého cestovného pasu za nový. Ten starý pri sebe nemal. S pracovníčkou sa preto dohodol, že ho odovzdá pri prevzatí nového dokladu.

„Pri preberaní som jej povedal, že proste pas nemám, že som ho stratil. Ona urobila chybu s tým, že mi zaevidovala starý aj nový pas ako stratený,“ vyhlásil cestujúci Stanislav Ďuroška.

„Pri vydávaní tohto dokladu, pracovníčka oddelenia dokladov odboru poriadkovej polície Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Považskej Bystrici omylom zaklikla uvedený doklad do stavu stratený,“ vyjadrila sa hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru (KR PR) v Trenčíne Ingrid Krajčíková.

„Takýto postup pracovníčky je nesprávnym úradný postupom. Za škodu týmto spôsobenú zodpovedá štát,“ ozrejmil nezávislý advokát Michal Maťaš.

Pas mu vybavili prednostne

Zatiaľ čo pani Ľubomíra trávila prvý deň dovolenky v ďalekej exotike bez priateľa, pán Stanislav riešil problémový pas na polícii v Púchove.

„Povedali sme, že to nebudeme riešiť. Že nám stačí, keď zaobstarajú letenku, aby sme tam Stančiho nejako dostavili, aby mamina nebola sama. Oni povedali, že jediné, čo môžu vybaviť, je nový pas,“ povedala dcéra cestujúcej.

„Menovaný uviedol, že ak mu ešte v ten deň, čo bolo 2. 11. 2023 bude možné vydať nový cestovný pas, tak je s cestovnou kanceláriou dohodnutý, že mu bude dňa 02. 11. 2023 umožnený odlet na dovolenku,“ uviedla hovorkyňa KR PZ v Trenčíne Ingrid Krajčíková.

Nový cestovný pas mu vybavili prednostne a ešte v ten deň si ho vyzdvihol. Tvrdí však, že do Dominikánskej republiky už nevycestoval.

„Klient kvôli problémom s pasom, bohužiaľ, nemohol na dovolenku vycestovať. Ako vyplýva z našich systémov, tak s nami nevycestoval ani v neskorších termínoch,“ informoval hovorca CK Fischer Jan Bezděk.

Ministerstvo požiadal o odškodné

Dovolenkár za exotiku zaplatil vyše 1 600 eur. Ministerstvo vnútra preto žiadal o odškodné. V odpovedi sa dočítal, že štát chybu policajtky priznáva, no prepadnutú dovolenku mu nepreplatia. V stanovisku totiž tvrdia, že v exotike preukázateľne bol.

„Ministerstvo vnútra uvádza, že skutočne vycestoval, on tvrdí že nevycestoval. Ale nie sú tu žiadne ďalšie tvrdenia, ani okolnosti, z ktorých by vyplývalo, na základe čoho sa oni domnievajú, že poškodený na dovolenku reálne vycestoval,“ skonštatoval nezávislý advokát Michal Maťaš.

„Vzhľadom na to, že tento prípad možno skončí aj na súde, tak nemôžeme v tomto poskytovať bližšie informácie,“ vyhlásil hovorca Ministerstva vnútra SR Matej Neumann.

„Predmetom sporu je to, či pán vycestoval alebo nevycestoval,“ povedal Maťaš.

„O tom, že občanovi nebude uznaná náhrada škody bol písomne informovaný a akékoľvek ďalšie informácie vzhľadom na to, že hrozí riziko toho, že to skončí na súde, nemôžeme poskytovať,“ zopakoval hovorca Ministerstva vnútra SR Matej Neumann.

„Dôkazné bremeno v prípadnom súdnom konaní by malo ministerstvo a muselo by dokazovať, že na ten zájazd vycestoval,“ uviedol Maťaš.

Rodina zbiera dôkazy

Rodina má a zbiera aj ďalšie dôkazy o tom, že pán Stanislav na dovolenku nevycestoval. Bude však zaujímavé sledovať, aké dôkazy o vycestovaní na dovolenku predloží na prípadnom súde ministerstvo vnútra.

„Je to veľké sklamanie, lebo fakt štát by mal stáť za tým človekom,“ povedala cestujúca Ľubomíra Malovcová.

„Bol som nahnevaný, lebo fakt som sa tešil na tú dovolenku, že tam pôjdeme spolu. Aj to, že po letisku chodili so mnou ako s nejakým zločincom,“ vyhlásil cestujúci Stanislav Ďuroška.

Nejde však o prvé takéto zlyhanie polície. Pred časom sme vysielali reportáž o rodine zo Záhoria, ktorá pre rovnakú chybu pracovníčky nevycestovala na dovolenku do Turecka.

Možno ste netušili, no to, či je náš pas štátom hľadaný alebo nahlásený ako stratený, si môžeme overiť na stránke ministerstva vnútra. Stačí zadať číslo pasu a výsledok máme okamžite. No a pred kúpou dovolenky odporúčame si skontrolovať aj platnosť cestovného pasu.

„Toto je chyba, s ktorou sa stretávame v cestovnej kancelárií najčastejšie. Odporúčame  klientom naozaj si skontrolovať platnosť dokladov. Ten by mal byť platný 6 mesiacov po návrate z plánovaného zájazdu a dovolenky,“ pripomenul prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Roman Berkes.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko