Na hlavný obsah

Sú nižšie, tučnejšie a chorľavejšie než ich rovesníci z EÚ: Britským deťom môže pomôcť nová vláda

Odborníci varujú pred kolapsom zdravotníctva.

Sú nižšie, tučnejšie a chorľavejšie než ich rovesníci z EÚ: Britským deťom môže pomôcť nová vláda
Ilustračná snímka dieťaťa na kolobežke. Foto: RTVS

Britské deti sú podľa najnovšej správy asociácie potravinárov nižšie, tučnejšie a chorľavejšie v porovnaní s rovesníkmi z Európskej únie. Dôvodom sú zlé stravovacie návyky, potravinová neistota a chudoba. Odborníci varujú, že ak budúca vláda nebude riešiť tento problém, zdravotníctvo o niekoľko dekád skolabuje.

Priemerná výška päťročných britských detí postupne klesá od roku 2013. V roku 2019 britskí chlapci merali približne 113 centimetrov, a dievčatá 112 centimetrov.

Ich francúzski rovesníci merali 115 centimetrov a 114 centimetrov. Holandské deti sú ešte vyššie, merajú 120 centimetrov a 118 centimetrov.

Problému britských detí sa v Aktuálne :24 venoval redaktor RTVS Viliam Ovsepian:

„Rozdiely vo výške vidíme nielen v medzinárodnom meradle, no aj vo vnútri Británie. Deti z bohatších rodín sú vyššie a zdravšie ako tie z chudobných oblastí. Je to o strave. Chudobnejšie deti jedia o tretinu menej ovocia a zeleniny, o 75 percent menej rýb a o 20 percent menej vlákniny,“ vysvetlil bývalý poradca vlády pre potravinovú stratégiu Henry Dimbleby.

Bez kalórií to nejde a ľudia, ktorí majú hlboko do vrecka ich nahrádzajú lacnejšími potravinami. To vedie podľa lekára k obezite a tá ďalším chorobám.

„Diabetes typu 2 stúpol u mladých ľudí do 25 rokov o 22 percent za posledných päť rokov. Prípady obezity u desať až jedenásťročných detí zasa stúpli o 30 percent od roku 2006,“ priblížil lekár Univerzity College London Chris Van Tulleken.

Agresívny marketing a farebné obaly

Na deti podľa odborníkov vplýva aj agresívny marketing reťazcov reštaurácií s rýchlym občerstvením, no aj pestrofarebné obaly potravín.

„Tieto firmy si platia reklamu na všetkých platformách, aké používajú mladí ľudia. Tam im ponúkajú zľavy na jedlo, ktoré je dokázateľne návykové,“ dodal Chris Van Tulleken.

Spotrebitelia si môžu v každých potravinách kúpiť takzvaný meal deal, teda zvýhodnené menu. Vo väčšine prípadov obsahuje sendvič, čokoládovú tyčinku a sladkú limonádu. Všetko, čo by odborníci na zdravú stravu označili ako prázdne kalórie.

„Ale dá sa to zmeniť. Nie je to vôbec nič ťažké. Vláda len musí podporovať farmárov, rodiny s deťmi a vzdelávať ľudí o zdravej strave a spôsobe života,“ uviedol šéfkuchár a aktivista Jamie Oliver.

Napriek tomu, že britský kabinet už niekoľkokrát odložil návrh legislatívy regulujúci agresívny marketing, konzervatívci aj labouristi sľubujú, že po voľbách mu odzvoní.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet