Cestujúci košickými električkami sa v posledných dňoch svojho spoja dočkať nemuseli. Dopravný podnik pre nedostatok personálu niektoré odriekol, iné nahradil autobusmi. Situácia by sa mala postupne zlepšovať.
Zvýšená chorobnosť, dlhodobé PN, školenia vodičov či všeobecný nedostatok – týmito dôvodmi košický dopravný podnik argumentuje odriekanie električkových spojov. Za posledné týždne ich nevypravil takmer sedemdesiat.
„Aktuálny podstav u vodičov električiek je zhruba na úrovni 12 percent,“ uviedla hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice Vladimíra Bujňáková.
Do kabíny košických električiek by mali v najbližšom čase zasadnúť noví vodiči. Dopravný podnik aktuálne čaká na to, kým vykonajú skúšky.
„Dôvodom je okrem práceneschopnosti vodičov zo zdravotných dôvodov aj to, že kurzy na autobus otvárame častejšie, keďže je to technicky jednoduchšie. Taktiež trvajú aj kratšie obdobie ako kurz na električku,“ ozrejmila Bujňáková.
Dopravný podnik sľubuje, že situácia by sa mohla v najbližších dňoch zlepšiť. „Aj napriek nízkemu stavu vodičov električky vypravujeme maximálny možný počet služieb,“ pokračovala Bujňáková.
Dopravný analytik pripomína, že podobné problémy sa netýkajú len dopravného podniku v Košiciach. „Jednotlivé dopravné podniky musia odriekať spoje a tým pádom sa verejná doprava stáva neatraktívnou a nespoľahlivou. To spôsobuje nárast motoristov na našich cestách,“ konštatoval dopravný analytik Tomáš Burger.
Nedostatku vodičov električiek v Košiciach sa v Aktuálne :24 venoval redaktor Ondrej Behún:
Dlhodobý problém
Košický dopravný podnik sa borí s nedostatkom zamestnancov dlhodobo. Problém je najmä pri vodičoch autobusov. Nových šoférov preto láka na náborový príspevok štyritisíc eur. Do polovice októbra ho využilo 35 vodičov.
„Aj keď sa situácia výrazne zlepšila, stále ju nemožno považovať za stabilizovanú a tak popri skvalitňovaní a modernizácii MHD naďalej pracujeme aj na zlepšovaní pracovných a sociálnych podmienok zamestnancov dopravného podniku mesta Košice,“ vyhlásila hovorkyňa mesta Košice Jana Poľová.
„Akýkoľvek benefit pre vodičov je potrebný, pretože vidíme akútny nedostatok vodičov. Či už sú to náborové príspevky, osobné príplatky, príplatky za nadčas, prípadne rôzne regeneračné schémy, tak to je vec, ktorá môže motivovať vodičov, aby sa vrátili do verejnej dopravy,“ dodal Burger.
Aby si udržali aj súčasných vodičov autobusov, ponúkajú im stabilizačný príspevok vo výške 1 500 eur.